Kun je veiligheidsglas (uit een oude gymzaal) snijden? Er staat een stempel op van Hartman.

Wij hebben een aantal ramen staan uit een oude gymzaal. Volgens de gegevens; veiligheidsglas/ onbreekbaar.
We willen het graag gebruiken op het terras maar verkleinen. Is dag mogelijk? Hoe weten we dat het niet zal "vergruizen" als glas uit een voorruit van een auto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.8K

Het beste antwoord

Gehard glas kan je niet snijden zoals hiervoor ook al uitgelegd is.Gelaagd kan je wel zelf snijden maar je moet dit van 2 kanten doen.Vervolgens moet je het inbreken zodat je de snede doorbreekt naar de diepte van het glas.Dit doe je aan beide zijden.Daarna gooi je op de snede over de lengte brandspiritus dat je aansteekt.Daardoor wordt de folie zacht en kan je het glas pas afbreken.Maar de meeste mensen doen het verkeerd en nemen een goedkope glassnijder die al een poos in een laadje ligt of in de gereeedschapkist.Dus die zijn dan meestal beschadigd waardoor deze niet snijden maar krassen.Overigens moet je de plaats waar gesneden nat maken met een kwast met terpentine snijolie of petroleum.Zodat het wieltje van de glassnijder nat blijft en vettig tijdens het snijden.En men moet er een goede vlakke tafel voor hebben met een kleed erop,ondertapijt voldoet hier goed aan.Op deze manier heb ik veel gelaagd glas gesneden waarbij het altijd goed ging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, Veiligheids- of gelaagd glas moet vooraf op maat gemaakt worden, je kunt het later niet meer snijden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veiligheidsglas of gelaagd glas?
veiligheidsglas is net als bij autoruiten versplintert als je het wil snijden maar gelaagd glas heeft een folie tussen de ruit kun je zien als je er schuin tegen kijkt is ook lastig te snijden maar versplintert niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het gehard glas is zal het vergruizen zoals de ZIJruiten van een auto, de VOORruit is altijd van gelaagd glas dat door de laag plastic tussen beide glaslagen aan elkaar blijft als je er tegenaan slaat.

Als je het glas kleiner wil maken kun je proberen wat er gebeurt: vergruist het dan had je er toch niets aan dus dat je het kwijt bent is niet erg toch?

Beide soorten glas zullen niet met eenvoudige middelen verkleind kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee! Zelfs als het ouder dik glas is kan je het lastig snijden, glas wordt bros en breekt snel. Nieuw enkel glas is ook zeker niet duur. Gehard glas kan je zeker niet snijden, dat wordt na maatmaken verhard en is niet meer aan te passen. Gelaagd glas is vrijwel zelf ook niet netjes te snijden, deze moet namelijk 2zijdig gesneden worden. Nogmaals, standaard floatglas is tamelijk goedkoop nieuw, dus ik zou nieuw aanraden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Standaard floatglas is overigens niet veilig op een terras, vrijwel zeker niet toegestaan op een terras open voor publiek.