Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ruikt ammoniak naar salmiak?

Ze zijn thuis bezig met onze nieuwe badkamer en morgen gaan ze tegelen.
Mijn vader moest de tegels schoonmaken of iets in die richting met ammoniak. Ik kwam boven en het rook naar salmiak.
Kan dat kloppen of heb ik het verkeerd?
En als het zo is, waarom lijken die geuren dan op elkaar, welk stofje erin zorgt voor die geur?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was het maar waar!!! Ammoniak stinkt verschrikkelijk, is een zeer penetrante geur.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wiki:

Ammoniumchloride in snoepgoed

Hoewel de grondstoffen (ammoniak (NH3) en het gas zoutzuur (HCl) zeer corrosief en toxisch zijn, vormen ze samen ammoniumchloride, een zout dat de basis vormt voor snoepgoed als drop, in het bijzonder salmiakdrop en zwartwit.

Zwartwit bestaat behalve uit salmiak ook nog uit zoethoutwortelextract, droppoeder, suiker en zetmeel.

Er zit dus ammoniumchloride in misschien komt dat overeen met wat je ruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm zou zomaar kunnen :P Ik weet het zelf niet.
Het was een hele sterke geur en dat krijg ik ook als ik salmiak snuif dus vandaar de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omg, snuif moet ruik zijn das duidelijk hoop ik :O
+ trouwens voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grinnik... salmiak snuiven... tja, 't is goedkoper dan het witte poeder zullen we maar zeggen :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Whaha ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar idd als ik amoniak ruik, lijkt het zelfs wel eens of ik een salmiaksmaak proef in mijn mond, dus ik snap je vraag wel !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha gelukkig dan maar begon al over de kwaliteit van mn neus te twijfelen :p

Andere antwoorden (2)

Nee, echt niet. Ammoniak is één van de meest penetrante vervelende geuren die ik ken, terwijl salmiak best lekker ruikt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, toch een keer naar de "neusdokter" (kno dus) dan :P
De geur van ammoniak lijkt verre op salmiak. Je kunt het eerder vergelijken met de geur van kattenurine!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding