Hoe kan een kraan gaan lekken als de waterdruk wegvalt?

Vanwege een lek in een hoofdleiding van het waterleidingnet, enkele straten verderop, hebben we enige uren zonder water gezeten. Er kwam geen drup uit de kraan. Toch ontstond in die tijd een plas water onder mijn afwasmachine. Die bleek veroorzaakt door een constant lekkende kraan van de afwasmachine. Hij lekte tussen de kraan en de aquastop die er tussen mijn kraan en toevoerleiding zit. Normaal lekt hij nooit, en de aquastop is natuurlijk bedoeld om bij het wegvallen van de tegendruk aan de andere kant, dus aan de wasmachinekant, te voorkomen dat het water vrijelijk mijn keuken in kan stromen. Nou kan ik maar niet bedenken hoe het kan dat bij het wegvallen van de druk de kraan juist gaat lekken... Ik heb het vermoeden dat het iets met de aquastop te maken heeft, maar logisch vind ik het niet. Je zou toch denken dat bij het wegvallen van de waterdruk de aquastop juist maximaal open gaat staan??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (2)

De aquastop dient er voor om bij het plotseling wegvallen van tegendruk (bv. een gescheurde slang), het water uit de leiding tegen te houden en niet je keuken in een zwembad te veranderen. Als de druk op de leiding wegvalt, staat er in de wasmachine nog water met de leidingdruk die tegen de aquastop aanduwt. Geen flauw idee of de aquastop in beide richtingen werkt en of dat de oorzaak van de lekkage is.
Ik vermoed eerder dat bij normale waterdruk een dichtring afsluit, maar door het wegvallen van de druk dit net niet meer het geval is en er een beetje water lekt. Sommige kranen hebben ook een klein overdrukventiel, waar af en toe water uit druppelt als de druk wegvalt. (Ik heb zo'n kraan en weet eigenlijk niet waarom deze feature op zit, maar dat zou dus ook de oorzaak kunnen zijn.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het wegvallen van de waterdruk zou er water uit de slang van de wasmachine terug in de waterleiding lopen, omdat de rubberslang bij verminderde druk een klein beetje krimpt. Juist om dit te voorkomen zit in een wasmachinekraan een terugslagklepje, die zal dan opengaan en het kleine beetje water afvoeren naar buiten.
Hoe langer en soepeler de slang is, hoe groter de plas water onder de (af-)wasmachine.
grtz. Koos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, daar is dat voor.