Lelijke grenen vloerdelen door hars uitstoot!

Ik heb Amerikaans grenen vloerdelen. Op zich een prachtige vloer, vooral als deze in de hardwax olie staat. Nu zitten er enkele planken tussen die hars uitstoten. Hierdoor hecht zowel gewone lak (voorheen als deklaag gehad) als de hardwax olie die er nu op zit niet goed. Op den duur worden deze planken kleverig en vervolgens zwart als gevolg van vuil dat zich er aan gaat hechten. Ik heb ze al eens na het opschuren met thinner afgenomen alvorens opnieuw in de waxolie te zetten maar dat hielp niet. Hoe kan ik dit het beste aanpakken (zonder planken te hoeven vervangen...)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Ik vrees dat uitboren de enige echte optie is. De plekken waar hars uitkomt voorzitig iets dieper maken en vullen met een kneedbaar hout kleur grenen. Daarna de vloer opnieuw in de olie zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afnemen met thinner,daarna schuren en vervolgens weer afnemen met thinner.Als je dat gedaan hebt ga je ze voorlakken met verdunde matte cellulose lak(goed verdund met thinner).Dat doe je 2 x zodat de hars in het hout verzegeld (vastgezet word) is en niet meer doorbloed.Vervolgens met heel fijn (korrel P320) schuurpapier met de hand glad schuren,En dan kan je de vloerdelen cq vloer weer gewoon met die hardwax afwerken.
Opmerking: Laat je geen synthetische (op terpentinebasis) of watergedragen lak aansmeren,maar gewone matte celluloselak(bijvoorbeeld Frencken).Amerikaans grenen staat bekend om doorbloeden van hars en vooral op plaatsen waar warmte en het zonlicht er grip op hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt mij een beter plan!! +