CV KETEL slaat bij opstarten uit

Junkers ketel gaat tikken (vonken).
Dan gaat deze aan.
Controlle lampje dat vlam brand gaat ook aan.
Vonken stopt.
Na ongeveer 1 seconde gaat controlle lampje vlam uit.
(Ketel gasbrander brand dan nog wel.)
Vervolgens begint de ketel weer te vonken.
Daarna springt de ketel op error.

Als ik dan de ontgrendel knop indruk voor de tweede keer.
Dan werkt de ketel weer normaal.
Dus als ketel net daarvoor gebrand heeft werkt deze correct.

Probleem doet zich voor met zowel warm water als kachel.
Is vooral snachts een probleem
(Ketel valt dan uit en huis koelt af).

Ik heb een vermoeden dat het de ionisatie pen is.
Voordat ik hem ga openen wil ik eerst advies van een expert.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

lijkt me meer een klus voor de onderhoudsman waarschijnlijk roet of vuil ?
huur huis ? bel de woninbouw stichting ?
niet zelf lopen knoeien
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat afslaan kan ook voorkomen als er te weinig radiatoren open staan; de pomp kan dan zijn water niet snel genoeg kwijt en dan slaat de installatie weer af en zelfs uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misshien opnieuw resetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit probleem komt op mij over als een soort "stroom-onderbreking",wat inhoudt dat er mogelijk iets los zit in de aanvoer van de voeding. Jaren geleden had een kennis iets dergelijks en - ondanks dat hun Cv ketel altijd goed had gefunctioneerd- bleek dat het extra aangelegde * stopcontact ,waar de ketel dus haar voeding van kreeg de boosdoener te zijn. Kortom ,ik zou proberen of het met een verlengsnoer vanaf een ander stopcontact ook gebeurt.

* = een stopcontact,die niet "standaard" bij de woning behoort.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sensor bij de cv ketel kan defect zijn.

Programmeerbare kamerthermostaat geeft weliswaar aan dat de cv ketel ,,draait,, ,maar dat is dan niet het geval.

Dat onderdeel ziet er uit als een thermokoppel van een gaskachel. (bij de waakvlam) En een te lage waterdruk kan ook een oorzaak zijn.

Indien u een servicecontract heeft voor uw cv installatie, zou ik er niet zelf aan sleutelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat u ionisatiepen noemde gaf ik de naam sensor.