Hoe kan ik een elektrische kookplaat aansluiten op een gewoon stopcontact?

Een van de kinderen heeft een studentenwoning betrokken. Daarin zit in de keuken geen gasaansluiting en ook is er geen krachtstroom aanwezig. Alleen maar gewone stopcontacten dus. De stoppenkast bestaat uit 'gewone' stoppen zoals we die van vroeger(?) kennen.

Nu wil hij een elektrisch fornuis op de kop zien te tikken, maar die lijken allemaal voorzien te zijn van een pirilex-stekker. En die hebben dan dus krachtstroom (of ik meen begrepen te hebben: 2 fasen) nodig. Maar om nu in zo'n studentenflat een speciale aansluiting te laten maken is ook zo wat (en vooral te duur).

Is er een mogelijkheid om (goedkoop) een 4-pits elektrische kookplaat aan te sluiten op een gewoon stopcontact?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
27.4K

Antwoorden (6)

Nee. Je kan maximaal 2 pitten aansluiten. Omdat dit het maximum van een 16 ampere zekering is. (ca. 3500 watt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de waarde van de kookplaat de 16 amp. niet overschrijd en er niets anders op die groep (stop) zit kan het wel.
Maar die kans is klein bij een 4 pits kookplaat die zijn vaak zwaarder.
Er zijn wel kookplaten die geschikt zijn voor een gewoon stopcontact maar dat zijn vaak 2 pits.

Wel vreemd dat het een woning is maar geen aansluiting heeft voor een kooktoestel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn gewoon 230V kookplaten in de handel. Kwestie van even doorzoeken.

Je KAN natuurlijk wel een krachtstroom punt aanleggen (Is voor een electricient een half uurtje, als de groepen voor de keuken handig zitten (Aparte groep voor de stopcontacten van de kookplaat).

Maar.. Zoals gezegd: 230V kookplaten bestaan gewoon: http://www.combinoord.nl/Catalog/Comfort+aan+boord/Kookplaten,+ovens+en+magnetrons/Elektrische+kookplaten+230V/productgroup.aspx

Wellicht een zwaardere stop nodig; Bel even met een electricien als je twijfelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het destijds ook met een 2 pitter moeten doen vanwege het zelfde probleem. 1 voordeel: je leert er creatief koken mee onder de knie te krijgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, in principe vergt een perilex aansluiting krachtstroom (3 fasen) óf een kookgroep bestaande uit 2 groepen op dezelfde fase. Maar altijd via een perilex!!

E.e.a. hangt af van het vermogen van de kookplaat: 1 groep = max 16 x 230 Watt, kookgroep = 2 x 16 x 230 en 3 fasen 3 x .....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel gedeeltelijk goeie antwoorden. (ik vergeet vast ook wel wat)

Krachtstroom (2 fase) is niet nodig. (wel optimaal, maar in veel huizen is dit simpel weg niet aanwezig)

Een Fornuisgroep (1 fase) wordt veel gebruikt:
dat zijn 2 16A groepen voor één fornuis.

Een fornuis op 1 groep kan ook, alleen dan heb je wat minder vermogen, voor studenten meestal geen probleem omdat er bijna nooit meerdere pitten op vol vermogen aan staan.

Wat zeer belangrijk is dat je zeker weet dat de groepen (stopcontacten) die gebruikt worden alleen voor het fornuis zijn en dat er niet ook nog een magnetron ofzo op staat.

Wat de makkelijkste manier is, als er meerdere groepen in de keuken aanwezig zijn, maar niet aangesloten zoals het hoort, is om twee 2 pitters te nemen en die aan te sluiten op verschillende groepen.
(ook hier geldt dat je moet opletten met de pitten op vol vermogen zetten en tegelijk een waterkoker erbij aan te hebben op dezelfde groep)

Toegevoegd na 1 minuut:
op marktplaats staan nieuwe 2 pitters inductie voor 130,-
1 pitters voor 50,-
(inductie is efficiënt, dus minder vermogen nodig)