Welke lijm is stevig genoeg om kunststof te lijmen?

Bij het opnieuw ophangen van mijn rolgordijnen is er iets misgegaan en is van één van de gordijnen een heel klein pinnetje afgebroken (4 mm in doorsnede en 6 mm lang). Het pinnetjes is klein, maar van groot belang. Het hangt namelijk aan één van de kanten van het rolgordijn in een soort beugel, en draagt dus samen met het mechaniek aan de andere kant (waar ook het touwtje zit) het hele gewicht van het rolgordijn. Bovendien worden er ook krachten op de ophangpunten uitgeoefend wanneer je het gordijn opent en sluit door aan het touwtje te trekken.

Oftewel: ik vraag me af of het wel mogelijk is om dit zo goed gelijmd te krijgen dat ik het rolgordijn weer kan gebruiken. Het materiaal is hard kunststof (plastic).

(Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb.)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Optie1) Vlak schuren, dun gaatje boren, iets dikke draadeinde indraaien.
Draadeinde tapt dan zelf een schroefdraad.
Draadeinde is evendik als afgebroken pinnetje.

Optie 2) Ik zou het vlak schuren en er een schroefje indraaien. Dat schroefkopje is dan even dik als afgebroken pinnetje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Optie 3) twee componentenlijm voor kunstof
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lijmen gaat echt een probleem worden! Probeer het afgebroken pinnetje te vervangen door een stalen asje (bijvoorbeeld een stukje op maat gezaagde spijker. Boor een gaatje op de diameter van het asje in de plastic behuizing, en lijm dat vast!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt dat ding los bestellen i.p.v. te lijmen.
Hij staat onder de dag-steun.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een beetje flauw van me, maar ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat deze onderdelen op ieder denkbaar rolgordijn passen. Het gordijn waar het hier om gaat, is afkomstig van Ikea en al een jaar of 3-4 oud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo Inge, er staan 2 maten bij, dus even opmeten en je weet het zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus er is maar één type? En dat past dan (zo lang je maar de juiste maat hebt) op alle rolgordijnen? Ik kan haast niet geloven dat het zo simpel is... :-) Is dat echt zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik niet zeker kijk goed naar de afbeelding en naar die van jullie.
En je kunt ook gewoon even naar ze bellen onder contact staan hun gegevens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tel: 010 - 43 54 599
Fax: 010 - 43 58 004
E-mail: info@kadegro.nl
Website: www.kadegro.nl
Als vervangen van het onderdeel onmogelijk is , raad ik industrie-secondenlijm (Bison) aan.
Waarschijnlijk is de breuklijn passend.
een drup op beide helften , even in laten werken (aantasten van de gladde breuklagen dan ineen keer exact passend op elkaar drukken.
Nu een poos trilling- en bewegingsvrij vasthouden.
Als het dan vast zit een volle dag laten uitharden.
De kans is dan groot dat de oorspronkelijke breuk STERKER is dan het oorspronkelijke materiaal.
Ik plak er laserspiegeltjes mee op scanners die buitengewoon snel van positie veranderen.
Ze zitten al meer dan 10 jaar vast en ik heb er heel veel lasershows mee gedraaid. Ze zijn nooit los geschoten en dat wil wat zeggen.
Vooral het uit laten harden en een goede passing is essentieel.
Mogelijk kun je er een klein busje omheen zetten en die mee vast lijmen.
Juist de wat harde kunststoffen kun je erg goed met deze lijm aanpakken.
Houd aceton bij de hand, voor het geval je je vingers vastplakt.
De lijm werkt het beste bij een normale luchtvochtigheid.
Water 9damp) start de polymerisatiereactie.
Veel succes