Welke soort lamp is het felst?

Voor een experiment op school hebben we heel erg felle lampen nodig, weet iemand welke soort lamp het felst is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (6)

Een bouwlamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rare min, dat was ook het eerste waar ik aan dacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat natuurlijk om het soort lamp,
dus led, xenon, halogeen, etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suzy bedankt!
bananeman, het ging om het idee welke lamp en als je in de winkel komt kijk je naar de meest felle soort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is in iedergeval geen min van mij hoewel ik aan een andere lamp denk.
Rieneke1
13 jaar geleden
c+, was ook het eerste waar ik aan dacht, die dingen zijn ongemeen fel.
als de vraag anders bedoeld was, is hij verkeerd gesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke, bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dacht zelf ook aan een bouwlamp
500 watt, dat wil wel schijnen
heet ook als je eronder staat te werken, maar dat was de vraag niet
Een booglamp is het felst. Deze is vergelijkbaar met het licht bij elektrisch lassen. Kijk dan ook nooit rechtstreeks naar een dergelijk lamp, dat geeft oogletsel (lasogen).

Is dus een vlamboog tussen een paar koolstof staven (al dan niet met een reflecterende spiegel erachter)

Als je erg geconcentreerd licht nodig hebt op een zeer klein oppervlak kan je ook met lasers aan de gang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik denk dat 1 van mijn vaste minnaars weer bezig is ;)"
Laserlamp
!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt halogeenlampen van 500 Watt. Meestal zitten die in staande vloerlampen die je op het plafon kunt richten. Die zijn erg geschikt voor experimenten. Hieronder zet ik een link naar een dergelijke lamp op Marktplaats (€ 12,50).

Toegevoegd na 45 seconden:
Ze hebben meestal een dimmer. Dat kan ook handig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe je " fel " definieert. Bedoel je fel voor je ogen of welke lamp geeft het meeste licht? In het laatste geval heb je natuurlijk het verschil tussen een lichtbundel (denk aan een laserstraal, die heel fel is voor je ogen) en een lamp met een grote spreiding van licht, waarmee je een groot oppervlakte kunt verlichten (denk aan stadionlampen).

Over het algemeen: hoe hoger het vermogen (watt) hoe feller het licht. Maar de manier waarop het licht wordt verspreid is belangrijk voor hoe je het toepast hoe je het beleeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mc light is erg fel
politie heeft deze ook gwn te kopen op camping winkels
of scoutshop
Bronnen: