kan hoor je bent er wat langer mee bezig dan normaal.
dus zet hem op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja hoor, ik heb dit met mijn tafel gedaan.. Let wel op dat je met de nerf mee gaat.. Je kunt het het beste doen met een doen, zo vrijf je de bijts mooi in het hout! Succes..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van het soort olie kon dat wel eens heel moeilijk worden.
Is het een lijnzaadolie, dan hardt het uit door oxidatie en is met olieverf na grondig reinigen/schuren van een nieuwe olielaag te voorzien.
Vaak echter worden olien en wasachtige producten toegepast die schuren en beitsen tot een verknoeien van het dressoir maakt.
Het is dus van belang eerst op een aan het oog onttrokken plaats te testen of er uitgeharde olie of een niet uitgeharde olie/waslaag op het hout zit.
Dan is de olie ook diep in het hout ingetrokken en conserveert het hout.
Het beitsen en schuren is dan af te raden.
Eventuele vlekken/verkleuringen kunnen dan beter met olie behandeld worden door de oude olie zoveel mogelijk met wasbenzine oid (handschoenen aan en buiten uitvoeren!) trachten te verwijderen en daarna weer een goede olie te gebruiken.
Als je een lichte olie kiest wordt het hout door de reiniging en vernieuwing van de olielaag weer wat lichter.
Is het dressoir verzadigd met olie, dan zou je ook aceton/wasbenzine 1:4 (gemengd) kunnen gebruiken, dit dringt dieper in het hout door en trekt de olie er beter uit.
Deze procedure heb ik zelf ontwikkeld, hij is dus niet in literatuur terug te vinden.
Nogmaals , werk buiten , gebruik (latex0 handschoenen en laat na reiniging het dressoir buiten goed uitdampen.
Met zulk weer als vandaag moet dat goed lukken
Succes!