Wat weegt een zonnescherm (zie details in de toelichting)?

Ik heb een zonnescherm dat van de muur af moet. Het is een electrisch zonnescherm van 6 meter breed en een uitval van 3,5 meter.

Nu heb ik uiteraard hulp nodig bij het (de)monteren, maar ik vraag me af of zo'n zonnescherm enorm zwaar is, of dat het wel meevalt en met twee mensen redelijk eenvoudig te tillen is. Op het moment dat het ding los van de muur is, wil ik het ding niet onderschat hebben.

paulus811
13 jaar geleden
35.8K

Het beste antwoord

Demontage elektrisch zonnescherm.

Demonteer de elektrische aansluiting.
Maak de bovenkap los.

Draai de schroeven een paar slagen los zodat er wat
ruimte tussen muur en scherm is.

Maak het scherm in het midden vast en borg het touw/spanband in de slaapkamer.

Borg met 2 spanbanden de knikarmen. (die kunnen als een komeet ontspannen en recht schieten.

Maak de 2 bouten los die niet in het sleufgat zitten.
Nu kunt u 1 kant geheel los maken en 1 kant op de grond laten zakken, of 2 kanten geheel losmaken en met z,n
tweetjes het scherm laten zakken via het touw wat in het midden is vastgemaakt.

Montage in omgekeerde volgorde.

LET OP!!! MAAK ALS LAATSTE DE SPANBANDEN LOS DIE
DE KNIKARMEN BORGEN.

Toegevoegd na 25 minuten:
Indien de zonwering vastzit met keilbouten dan dient u
de lijnen ook vast te maken aan de uiterste zijden om te demonteren en eerst bv links en dan rechts te laten zakken.
En in dat geval kunt u het alleen af..
(smeer de keilbouten in met kopervet)
Gebruik nieuwe bouten bij her montage.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik ga geheel voorbij aan het gewicht van zo,n scherm.
Ongeveer 40/45 kilo.

Toegevoegd na 1 uur:
ATTENTIE !!!

Het spreekt vanzelf dat u de knikarmen vastgebonden houdt als de zonwering in opslag gaat of evt verkocht wordt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
topantwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze buurt in Amsterdam kreeg spouwmuur isolatie en de voegen moesten uitgehakt worden en opnieuw gevoegd,
daarom moest alles van de gevel af, (satellietschotels,

antennes, zonwering, plantenbakken en een deel van de schuttingen) Dus veel mensen geholpen of van advies voorzien.
paulus811
13 jaar geleden
Je hebt mij ook enorm geholpen (een Rotterdammer....)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn favoriete voetbalclub is ................Feyenoord.
Dat dateert van Eddy P.G. en Coen M.

Andere antwoorden (3)

dat zal wel meevallen en met 2 man makkelijk te tillen zijn als het van aluminium is. Alleen de kant waar de motor hangt die zal iets zwaarder zijn.
Ik zou wel zorgen dat je met 3 man bent, 2 man pakken het zonnescherm en de derde schroeft het los. dan hoef je niet te tillen en te schroeven wat je 2 handen geeft om het scherm vast te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Globaal 10 kilo per meter breedte.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga maar uit van ca. 70 kg, afhankelijk van of het een cassette is en van welk farikaat. U dient te zorgen voor goed klimmateriaal (trapjes) en 3 man is aan te bevelen. Til vooral niet boven uw macht, want dan gaat het fout.

Succes!

www.zonwering-online.be