Wat kan je het besten met schildere

Ik wil mijn kast mooi maken moet ik eerst lakken of schildere of kan da niet zaamen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Eerst schuren, met een niet al te grote kwast hout-verf gebruiken en na 3 dagen licht lakken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Coen; tussen iedere droge laag schuren voor een goede hechting voor de volgende laag.
Een goed en duurzaam verfsysteem (of lak) bestaat uit minimaal drie á vier lagen.
Droogtijd op de verpakking aanhouden (meestal één dag)
Het hoeft niet bijden. Als je de kast schildert is een lak laag overbodig, de verf beschermt de kast voldoenden. Ook kan je de kast alleen lakken zodat je de hout nerf blijft zien, en de kast toch beschermd blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet eerlijk gezegd niet om wat voor soort kast het gaat. Maar als het een massief houten kast is, zpu het zonde zijn als je er verf tegen aan kwakt.
Gewoon schuren en lakken. Wel meerdere malen schuren en lakken. En dan nog een paar keer lakken.

Sccs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit ligt er maar aan waar de kast nu mee behandeld is Coen ?
Is de kast nog onbehandeld, dan deze ontvetten, schuren en in de grondverf (voor een dekkende kleur)....of in een met plusminus 10% verdunde lak of beits voor de eerste laag.
Bij beide voorbeelden tussentijds schuren voordat je een volgende laag aanbrengt. (schuurkorrel 180 á 240)
-
Is de kast al eens met olie afgewerkt, dan deze een aantal keer ontvetten. Blijft de ondergrond nog enigszins vet, dan zal dit tot onthechten van de verf- of laklaag in een het gebruik kunnen leiden. (de verf houd wel, maar hecht niet)
Of de kast voldoende ontvet is test je als volgt:
schuur de kast. komen er klontjes op / in het schuurpapier, dan is de kast nog te vet. Heb je alleen schuurstof, dan is het goed en kan je door met schilderen of lakken.
-
Is de kast al eens eerder geschilderd, dan gaat het er om te achterhalen of dit met een terpentineverdunbare (alkyd) of een waterverdunbare (acryl) verf is geweest.
Acryl wordt week / lost op door alcohol.
Acryl kan je wel over alkyd gebruiken, andersom niet. Alhoewel dit bij binnengebruik meestal wel meevalt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat het gebruik van beide betreft:
als je besluit de kast dekkend af te werken, heeft het geen zin om een (beschermende) laklaag aan te brengen. Neem dan bij voorkeur een slijtvaste (poly-urethaan) verf.
Bij aanbrengen van een (kleur)beits zou je een beschermende laklaag aan kunnen brengen, maar dit is bij voldoende laagdikte niet echt nodig.
Let er wel op dat de producten die je over elkaar gebruikt een zelfde verdunnings- of reinigingsmiddel hebben (terpentine of water)