Klopboor op accu of netspanning?

Ik wil een klopboor aanschaffen voor huis, tuin en keukengebruik. Ik heb wel zeer harde muren thuis van beton. Nu lees en zie ik steeds vaker dat klopboren op accu's aangeboden worden. Als ik zie hoeveel druk ik met een gewone klopboor moet uitoefenen om in mijn muur te boren, dan lukt dat nooit met één hand, want de meeste accu klopboren moet je met één hand bedienen. Hebben die dan zoveel meer kracht in huis en waar moet je allemaal op letten?

Wat ik weet: Voltage is niet het belangrijkste, maar de Ampère?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Je hebt het in jouw inleiding eigenlijk al over 3 machines.
een klopboor machine: deze is voor het boren van gaten in steen, metaal en hout. NIET IN BETON.

een accu machine / schroefmachine : deze is voor het in en uit schroeven van schroeven en kan licht boorwerk doen in metaal en hout. Natuurlijk zal je zeggen ik heb accu hamerboren gezien. dat klopt deze zijn vrij prijzig en ik zou deze niet snel aanraden voor de kleinen en gevorderde doe het zelver.

de Hamerboor : deze is gemaakt voor het boren in beton. deze maakt hardere en zwaardere slagen dan een klopboor machine en heeft een klem of SDS boorkop erop. Dit omdat de boor te zware slagen maakt voor een normale boorkop.

ALs je in een nieuw bouw huis woont dan zijn de buiten muren en vloer en plafond van beton (bij grotere appartementen zijn er ook draagmuren deze zijn ook van beton).
Als je een boor wilt kopen voor dit soort huizen koop dan een hamerboor, deze is tegenwoordig als combi machine te koop. dat wil zeggen dat hij met een SDS kop geschikt is voor beton en als je de boorkop veranderd en een snelspankop dat je deze dan kan gebruiken voor steen, hout en metaal. Deze machine is veel te zwaar voor het in schroeven van schroeven en voor het boren van zuivere kleine gaatjes (metaal 1 tot 3 mm)

Verder raad ik aan nooit de goedkopen machines te kopen en de eigen merken van discounters, geef liever iets meer uit zodat je ook als het nodig is een groter gat kan boren voor kabels of buizen. Natuurlijk hoef je niet de duurste te kopen als je deze niet dagelijks gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je boort, moet je helemaal geen kracht uitoefenen: de boor moet het werk doen. Dus je gebruikt een verkeerde boor of je werkt de boormachine tegen door de kracht.
Waarschijnlijk kun je beter een boorhamer kopen (gewoon met een draad), met steen/betonboortjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in een flat gewoond met 20 verdiepingen. Zeer zwaar betonnen muren, waar mijn gewone boormachine bij wijz evan spreken geen schrammetje op kreeg. De accuboor van de huismeeste deed het fluitend! Belangrijk is om het juiste type boormachine te pakken. En een goede klopboormachine moet dat kunnen.

Weet je zeker dat je een klopboor in huis hebt? Daar moet je nl nauwelijks druk uitoefen. Dat doet het kloppen nl al.

Toegevoegd na 8 minuten:
pardon, mix-up in termen: Je moet een hamerboor hebben, geen klopboor. De hamerboor slaat tegen het boormechanisme, en verpulvert zo het beton; Het draaien voert het gruis af.

http://www.kruis.nl/accuhamerboor/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet verder over nadenken; beton boor je met een hamerboor met een touwtje eraan. Wat de advertenties je ook beloven, meer dan een 4mm gaat krijg je niet in het beton en waarschijnlijk is je accu dan ook leeg. Het grote gevaar zit er in dat de boor blijft steken waardoor je een behoorlijke klap op je pols te verwerken krijgt. Dusdanig dat je de machine loslaat met alle ellende van dien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jelle: heb jij ook van die gepantserde gietbetonnen muren met steentjes er in? Hier thuis alles geprobeerd, het enige dat werkt is een hamerboor met een snoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens. Ik had hiervoor ook een klopboormachine en nu een boorhamer gekocht voor 50 euro meer. Gaat er als boter doorheen. Heerlijk ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen kan jij een accu hamerboor voor 50.- vinden?
voor 300,- lukt me maar minder?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een punt Jelle, maar het verschil vind ik in dit geval wel erg groot.
Boorhamer voor 50,- vinden is trouwens een eitje: 30 sec, met google voor 45,- ex verzenden.
http://www.hanmaro.nl/catalog/product_info.php?products_id=592&osCsid=ac970cc76e317b89a663550b8180a46a
deze zijn bij de bouwmarkten soms voor 35,- te krijgen.
Neem er een op netspanning deze zijn veel krachtiger daar ze een groot vermogen hebben.Een klopboormachine hoor je met twee handen te bedienen daar deze anders je pols ontwricht.Daarom zit er altijd een tweede losneembare handgreep bij die je op de machine moet vastzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die met een draad hebben meer motorvermogen 500 watt of daaromtrend en dus ook een groter koppel.
Ik zou een boorhamer op netvoeding nemen.
Zo'n ding gebruik je meestal maar weinig keren per jaar en als je hem gebruikt vaak weer langer achter elkaar.
Dat betekent dat meestal je accu leeg is als je hem nodig hebt.
Voor een schroefboormachine vind ik een accu wel handig, maar die gebruik ik veel vaker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hamerboor is het beste voor het boren in beton en dan raad ik je een Hilthy aan. Dan is het klusje een fluitje van een cent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gaan voor een boorhamer met een snoer. Ze hebben meer kracht dan een accumachine en je zit nooit met een lege accu. In combinatie met een 15-20 mtr verlengsnoer kom je overal in en om het huis.
ga voor een 'blauwe' Bosch met sds snelsluiting. Koop een sds borensetje en je bent klaar voor elke klus in het hardste beton.

Oh ja... niet duwen op de machine, een boorhamer hamert zelf zijn weg mits voorzien van goede boor. Geloof het of niet, hij vreet zichzelf gewoon in het gat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad je ook aan een hamerboormachine te kopen. Ik heb er eentje van Bosch en die is prima. Gewoon met netvoeding. En anders koop je er nog een haspel bij als je die nog niet hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ervaren klus doe het zelver zou het niet doen en er een kopen op 220 volt vooral om dat je hem waarschijnlijk. niet echt veel gebruikt zal de accu snel achteruit gaan . het boren met een klopboor machine in hard beton gaat over het algemeen vrij moeilijk . het beste kan je beginnen met `n boortje van 4 mm. dan lukt het in de meeste gevallen wel . maar nog beter kan je in plaats van `n klopboormachine `n hamer boormachine kopen die gaat in het beton als koek . en al ligt die `n paar jaar in de kast geen probleem .stekker er in en boren maar . en de accu boormachine kan na zo lang in de kast te hebben geslapen rechtstreeks de kliko in ,het vervangen van de accu is meestal veel te duur