Ik ga een stuk aanbouwen aan mijn woning met een spouw erin, kan ik deze spouw isoleren door er stro in aan te brengen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bijna alle materialen zijn zo te impregneren dat ze brandwerend worden, dus dat is geen reden geen stro te gebruiken.
Stro in een spouw zal echter slechts een beperkte isolerende waarde hebben.

Waarom zou je stro willen gebruiken, misschien omdat het een natuurlijk materiaal is?
Als dat de reden is kijk dan een naar wol:

http://www.duurzaamthuis.nl/innovatief-isoleren-schapenwol-en-piepschuim
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee dat kan niet in een spouw behoort brandwerens materiaal te worden gebruikt

Toegevoegd na 22 seconden:
brandwerens = brandwerend

Toegevoegd na 25 minuten:
Tussen muren van stro en leem
Dat is wat je bedoeld Maar dat is iets anders dan een spouw met stro. Hier hebben ze het over muren van str en leem
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Scherp antwoord!
In de bouwmarkten kan je uitstekend isolatiemateriaal kopen . De dikte kan je zelf uitkiezen .Ik heb destijds 10 cm. genomen en dat isoleerde geweldig in 'n gastenverblijf met binnen en buiten overnaads hout.

Toegevoegd na 7 minuten:
GEEN STRO GEBRUIKEN ! Glaswol , steenwol en polystireenmateriaal is prima. Stro is brandbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nog afgezien van het brandgevaar..........
u creeert een zo een perfecte leef omgeving voor dieren , die u liever niet in huis wil hebben.
mijn raad ; schelpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schelpen als kruipruimte isolatie ok,
maar toch niet in een spouwmuur?
Waar voor stro? Alles is mogelijk maar je veroorzaakt wel een door slaan de muur om dat het stro tegen de bijde muren aan komt,dus de isolatie altijd vrij houden van de
buiten muur.ZZ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stro is niet het meest voor de hand liggende isolatiemateriaal. grote gevaar is vochtdoorslag omdat het zal gaan verzakken in de loop der jaren en dus contact maken met binnen en buiten muur. De isolatiewaarde lijkt me ook niet bijzonder hoog in een spouw.
Stro kan een alternatief bouwmateriaal zijn, er worden wel hele muren opgetrokken uit strobalen, maar dit terzijde.

Is geld je uitgangspunt? Toch raad ik je aan te kiezen voor een goede isolatie met R 2,5 of hoger.
Investering in een goede spouwmuur isolatie verdient zichzelf terug.