Hoe sluit ik een trekschakelaar aan?

Ik heb een trekschakelaar gekocht, opbouw, voor een lamp, maar hoe sluit je zo'n ding aan? Het is zonder aarding, 3 schroefjes naast elkaar om draad tussen te klemmen....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.6K

Het beste antwoord

hoi trebsjig,

zo'n trekschakelaar is een wissel schakelaar.
één van de schroefjes heeft een merkje, vaak de letter P

de andere schakelaar, die bij de deurpost, moet OOK een wisselschakelaar zijn. (ook daar een gemerkt aansluitpunt)
daar zit een bruine (of groene) draad.

doe deze draad aan de met P gemerkte schroef.
(zet wel eerst even de stroom uit.)

de andere twee schroeven, elk een draad, naar de trekschakelaar eveneens op de twee ongemerkte schroeven.
er lopen dan twee draden van de ene schakelaar naar de andere

de lampendraad (zwart) moet op de trekschakelaar, aan de met P gemerkte schroef worden aangesloten.

nu kan je zowel bij de deur als boven je bed de lamp aan/uit zetten.

veel suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij doet het! Bedankt voor je duidelijke uitleg...

Andere antwoorden (2)

Op de schakelaar hoort bruin (voeding) en zwart (schakeldraad) aangesloten te zijn, op de lamp de zwart (schakeldraad) en blauw (nul).

Toegevoegd na 27 minuten:
In feite is het aansluiten van een trekschakelaar voor een lamp niet veel anders dan het aansluiten van een gewone schakelaar. Als je de lamp via een schakelaar én de trekschakelaar wilt bedienen dan moet je een hotelschakeling aanleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals Som al geschreven heeft is correct en het derde schroefje is voor een hotelschakeling ( hier aan en daar uit)