Mag je je gaskachel zelf aansluiten? Zie toelichting.

Mijn zoon heeft een nieuwe woning die nog wordt verwarmd met gaskachels. Hij heeft er een gekocht, tweedehands en zijn vader gaat hem aansluiten. Mijn ex is een hele handige man, maar toch ben ik de mening toegedaan dat zo'n kachel door een vakman moet worden aangesloten. Mijn ex vindt dat echter onzin, het is makkelijk zegt hij en het is veilig.
En hoe zit dat verzekeringstechnisch als het niet door een vakman is aangesloten en er zou een lek/problemen ontstaan.
Dankjewel voor het meedenken alvast.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste en beste housewarmingcadeautje in dit geval: een koolmonoxidemelder. Die moet hij trouwens ook hebben als het aansluiten van die ene kachel niet door zijn vader wordt gedaan. Zo'n melder kan zijn leven redden.

Het beste antwoord

Hoi Pieker,
ja gaskachels zijn enge dingen, maar ik sluit ze zelf ook aan en gebruik tegenwoordig klemkoppelingen, dus niet meer solderen.
Klemkoppelingen, zijn simpel en handig voor de doe het zelver.
Wel moet je heel precies werken.
Als alles vast zit, neem je een lege plastic fles, doe er een klein beetje afwas in en flink wat water, goed schudden en dan heb je schuim,
.Hiermee kan je, de koppelingen controleren of ze misschien lekken, zo ja, dan nog wat aandraaien, zie je dan niets meer, is het veilig, gaan ook daarna nooit meer lekken.
Hoe dit verzekeringtechnisch zit?
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar misschien even informeren, via iemand anders.
Een houtkachel aansluiten en plaatsen is meestal veel gevaarlijker, met ook op kolendamp en schoorsteenbrand.

Toegevoegd na 10 minuten:
Dat schuim kan je ook kant en klaar kopen bij de bouwmarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon heeft hem inmiddels aangesloten met behulp van zijn vader volgens deze instructies, dankjewel ed, groet pieker

Andere antwoorden (8)

Je mag het zelf doen maar of het verstandig is?
Als je geen goeie kennis van zaken hebt kan er veel verkeerd gaan. Het risico is voor jezelf.
Als je wel weet wat je doet is er niets aan de hand. Nog steeds risico voor jezelf.
Maar ja, als er wat gebeurd zal er geen verzekering zijn die gaat vragen of je het zelf hebt gedaan.
Dus bij twijfel: doe het niet zelf en haal een vakman erbij!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat mag je inderdaad zelf doen maar zelf zou ik het niet doen want het kan erg gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de aansluitingen netjes en stevig vast zitten en na controle (met een sopje) is er geen lek dan zie ik niet wat de meerwaarde van een vakman zou zijn.
Goed is goed; je huurt toch ook geen professional in om je prakje te koken en dat is misschien wel veel gevaarlijker ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee officieel mag je dat niet. Stel er komt brand en er kan geen formulier overhandigd worden die door een erkende installateur is opgesteld, loop je het risico dat je de schade zelf moet betalen (en evt de schade aan derden woningen)

In de praktijk wordt het natuurlijk wel heel vaak zelf gedaan. Overigens is het wel een goed idee om gelijk een koolmonoxide meter erbij te leggen. Deze geeft een scherp signaal af, als er onverhoopt toch gas vrijkomt. Ze zijn bv bij de Hema te koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang er maar niet met een brandende lucifer op lekken wordt gecontroleerd, is het wel te doen. Maak een bellenblaassopje en strijk die na montage op de verbindingen /koppelingen. Ontstaan er nergens bubbeltjes, fan mag je er van uit gaan,dat de klus goed is geklaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaskachels in een nieuwe woning?
Zat ik ff raar te kijken; natuurlijk bedoel je een andere (voor hem nieuwe) woning :-)

Maak je geen zorgen, beter een echt handige vader dan een jochie net van school die bij een erkend bedrijf werkt.

Let wel ff op dat je zeker weet dat de afvoer schoon en vrij is. Misschien een schoorsteenveger erbij, zeker als er een tijdje geen kachel heeft gezeten. (vogelnestje)

Toegevoegd na 11 minuten:
Over je verzekeringsvraag:
Volgens mij mag het, maar ik kan er niks over vinden.
Dacht dat de regel is dat het deugdelijk aangesloten moet zijn. (door wie maakt niet uit)
In een appartement complexen zijn soms andere regels. In je koop of huurcontract zou er dan iets over staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je het zelf mag? Ik heb nooit gehoord dat het verboden zou zijn. Het mag bekend zijn dat alleen een erkend installateur veranderingen aan een gasinstallatie mag uitvoeren. Dus vanaf de meter t/m de gaskranen, ook t/m bijv. een geiser.
Je gaat ook geen installateur halen als je de steker van een waterkoker in het stopcontact steekt of die van een schemerlamp. Maar in feite breidt je de installatie uit met een gebruiker. Dat zou je van een gaskachel ook kunnen zeggen. Maar mijn advies: NIET ZELF DOEN, zeker niet als het 2ehands kachels betreft. Daar kan aan geknoeid zijn. En omdat er een aantal gevaren loeren die de leek niet kent, niet kan vaststellen laat staan herstellen. Is de schoorsteen open en lekt die niet(naar elders in huis)? Heeft de kachel geen gaten in het plaatwerk tgv corrosie? Hierdoor kan CO de ruimte inkomen waar de kachel brandt. Dit is soms zeer moeilijk te zien. Als een gashaard aangesloten wordt en je steekt die aan zie je geen verschil wanneer de schoorsteen potdicht zit of wanneer die perfect functioneert. Het gevolg van een dichte schoorsteen is dat de verbrande gassen, die koolmonoxide bevatten, rechtstreeks in de ruimte uitkomen waar de kachel staat. Met mogelijk gevolg overlijden van mens en dier tgv. CO-vergiftiging.
Hoe betrouwbaar is de staat van de regelapparatuur in de kachel? Werkt het reduceerventiel perfect? Als de brander gas met een veel te hoge druk ingespoten krijgt volgt mogelijk niet een ontbranding, maar en explosie al of niet gevolgd door brand. Is het thermokoppel in goede staat? Is de luchttoevoer niet verstopt zodat bij de inspuiting naar de brander(s) voldoende lucht met het gas gemengd wordt? Zijn de pakkingen van de regelapparatuur en overige afdichtingen van de gasinstallatie in de kachel zelf in orde? Hoe is de werking van de thermostaat? Nog liefhebbers?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat mag.
Maar alvorens de nieuwe gaskachel en gasleidingen in gebruik te nemen EERST laten keuren door een erkend installateur. Die kan dan een verklaring afgeven dat het duigdelijk en veilig voor gebruik is.

Een andere oplossing om geld op arbeidsloon uit te sparen is: alles voorwerken, buizen op lengte, gaten geboord, kachel geplaatst en dan aan laten sluiten door een installateur.

Op die manier zit je voor de verzekering altijd goed (en ook voor je eigen gemoedsrust).

Toegevoegd na 2 minuten:
duigdelijk = deugdelijk