Kan ik hier bootlak overheen smeren?

Bij de Ikea heb ik een houtenaanrechtblad gekocht welke ik heb ingesmeerd met de olie die daarbij hoort en ook bij de Ikea kunt kopen. Dit heb ik volgens de gebruiksaanwijzin diverse keren gedaan, totdat het verzadigd is.
Echter, ik ben er niet tevreden over en wil eigenlijk bootlak op het aanrechtblad zetten. Ik heb dit ook met andere aanrechtbladen gedaan en ben daar zeer tevreden over, alleen wilde ik de olie van de Ikea toch eens proberend. Helaas, niet tevreden. Kan ik hier alsnog bootlak overheen zetten? Of gaat dit lelijk zijn en gaat het niet houden?
Graag advies.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan niet. En dan nog, deze is toch vastgemaakt met schroeven aan de keukenkastjes? Dus schroefgaatjes.

Het beste antwoord

Nee, dat gaat helaas niet. De olie of was is te vet en daar zal een bootlak niet op hechten. Dit geldt overigens voor alle reguliere lakken en beitsen die in de handel te verkrijgen zijn.
De enige manier is om het aanrechtblad VOLLEDIG VETVRIJ te maken en dan met een beits, lak of bootlak een nieuw verfsysteem aan te brengen.
Dus: het zal -op termijn- niet alleen lelijk worden maar ook gaan onthechten, waardoor het een zeer vlekkerig aanzien zal geven en je het blad verpest.
Als je het gaat ontvetten het volgende:
er van uit gaande dat het géén eiken is, zal je het met ammoniak of rinser een aantal keren moeten ontvetten en schuren. Ammoniak geeft op eiken namelijk zwarte 'sporen' door de chemische reactie.
Als je -bij tussentijds schuren- geen klontjes meer in je droge schuurpapier hebt en je alleen nog houtsschuursel' hebt, kun je er van uit gaan dat de ondergrond voldoende ontvet is en is eventueel een nieuwe laklaag aan te brengen.
Een behoorlijke klus, waarbij je echt overtuigd moet zijn van een vervrije ondergrond voor een goed en duurzaam resultaat.

Succes met de beslissing !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

moeilijk, meestal moet je het hout eerst ontvetten, wat een enorme klus zal zijn. Al je nog een restje hebt liggen zou ik het eerst uitproberen (eerst olie en daarna lakken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lak gaat niet over olie, helaas.
sjaddie verhaalt wat ik ook in gedachten had, ontvetten en daarna opschuren tot alle olie verdwenen is. Het is een klus maar de olie zit waarschijnlijk niet al te diep in het hout.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de olie van Ikea een basis heeft van gekookte lijnolie en/ of tungolie.
Dan is het echt wel mogelijk om een bootlak op terpentine basis alkydlak te gebruiken.
Blad voor de zekerheid wel even afnemen met een ammoniak vervanger Universol( verkrijgbaar bij de betere verfzaak ) maak aan de onderkant eerst even een proef stukje . succes
Alleen alles wat lelijk is blijft dan wel zichtbaar,anders eerst schuren.
Het zou wel kunnen zijn dat je met het oliën de tussentijd te lang heb gehouden,dan droogt het namelijk niet mooi op nogmaals succes