Hoe bevestig je iets in een broze muur?

Ik wil een luidspreker aan de muur hangen. De muur is echter erg oud en zacht. Als je een gat boort van 6mm, kun je hier eenvoudig een 8mm plug instoppen. De luidspreker weegt zo'n 3 kilo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
63.5K

Het beste antwoord

Spuit bruislijm, ook wel constructielijm in het gat en druk de plug erin. Hard laten worden en de volgende dag de uit het gat gebruiste lijm afsnijden. Je hebt nu een gat waar je een schroef in kan draaien die wel 30 kg kan dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als er een plug van 8 mm in moet dan boor je eerst even voor met boor 4 of 5 mm en dan van 8. Maar als je het gat dat heb dan doe je de plug er een klein stukje in samen met de schroef en dan geef je hem een klein tikje tot hij er helemaal in zit.( voorzichtig muur is bros)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou informeren naar keilbouten in een doe-het-zelf-winkel. Ook kun je misschien gebruik maken van een ophangsysteem met verticale delen waarin twee haken geplaatst kunnen worden (en waar eigenlijk een boekenplank op moet. Zo'n verticaal draagsysteem verdeelt het gewicht, zodat de muur meer kan dragen (of eigenlijk wordt het door het systeem gedragen). Het plankje voor de box hoeft maar klein te zijn.
Trouwens je kunt ook meteen bij de doe-het-zelf-winkel naar mogelijkheden informeren, die hebben er verstand van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het probleem, vraag is alleen is de hele muur slecht of alleen de stuclaag?

In het laatste geval kan het gebruik van veel langere schroeven (5 cm bijv) een oplossing zijn, dan zit je in de bakstenen die (hopelijk) nog wel goed zijn.

Is de hele muur slecht kun je er ook een plankje tegenaan schroeven. Dat kun je dan op 3-4 plaatsen vastzetten en je luidspreker hang je op aan die plank.

Als je een oud huis hebt zoals ik is het vaak een kwestie van een slechte stuclaag, ben je daar doorheen zit het weer goed
13 jaar geleden
je moet in ieder geval bij het boren de boormachine niet op kloppen zetten. Rustig boren met een nieuw boortje en zorg dat je stevige pluggen gebruikt. En niet te korte schroeven. En boor ook niet dieper dan de lengte van de plug want dan zit je plug ook niet lekker stevig. Indien je niet zo ervaren bent dan doe je een stukje tape op je boortje zodat je kunt zien hoe ver je erin moet. Dan moet het echt wel lukken, en ik praat uit ervaring want mijn muren zijn ook heel erg slecht.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruik speciale "wokkel"pluggen.
Ook vaak gebruikt in gasbeton.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://powers.powerseurope.nl/upload/images/GASBETONs.jpg&imgrefurl=http://powers.powerseurope.nl/index.php%3Flang%3Dnl%26pgid%3Dproducts%252Fdisplay%26prodId%3D147&h=500&w=500&sz=74&tbnid=DY0BeC0J96vXVM:&tbnh=130&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dgasbetonplug&zoom=1&q=gasbetonplug&hl=nl&usg=__CtiB1zBv-l02yMmLr2BxzO0Z7v0=&sa=X&ei=Hqg2TdGVK47Cswb4k6SwCg&ved=0CDwQ9QEwBQ

Toegevoegd na 1 minuut:
De Powers Gasbetonplug is geschikt voor gasbeton (cellenbeton), gipsblokken en andere lichte basismaterialen. Spreiddrukvrije bevestiging: de externe draad snijdt zich passend in het gasbeton. Gestucadoorde oppervlaktes zullen niet afbrokkelen door het gebruik van de gasbetonplug. Hoge kwaliteit nylon: het anker verdraagt zowel lage als hoge temperaturen en is corrosiebestendig. Simpele en snelle installatie: de plug kan gemakkelijk worden geinstalleerd met het Powers Gasbeton installatiegereedschap. Verwijderbaar anker: na installatie kan het anker makkelijk verwijderd worden. Nylon anker passend voor hout- en metrische schroeven. Door de onderbroken draad tapt de gasbetonplug zich makkelijk in het basismateriaal en verzekert een goede afvoer van het restmateriaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen adviseren een keilbout, ik heb ook muren van vogelkak en gedroogd gras en mijn persoonlijke ervaring is dat bij zware dingen de keilbout de muur alleen maar verder aan gort helpt. De tip van de wokkelplug vind ik de beste en wat ik ook wel doe op plekken die niet al te zichtbaar zijn, is een gat door de hele muur heen boren en werken met bouten, ringen en moeren of een complete draadeind met moren en ringen aan beide zijden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bruislijm zal overigens ook een hele goede zijn...heb ik nooit geprobeerd (heb het geduld niet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel,
Hilti de specialist op dit gebied.
Een chemisch anker of een spuitanker.
Een chemisch anker vermengt zich met de losse omgeving.

Jack
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit probleem komt vaker voor in de oude huizen.
Er zijn een paar oplossingen voor, maar deze zijn voor elke situatie anders.
Vaak adviseren wij om eerst een schroef 'koud' in de muur te draaien. gebruik hiervoor een iets langere als normaal. Nu kunt u kijken of dit afdoende is om een luidspreker op te hangen. Door een schroef koud in de muur te draaien (dus zonder plug) heeft de spoed van de schroef een stevige grip op het steen. DIt word ook vaak gedaan in betonblokken muren. Natuurlijk is het afhankelijk van wat er na met het object gebeurt. Trilt of beweegt deze hevig dan zal de schroef eerder los gaan. Dus in u situatie kan deze schroef op den duur losgaan, dit is afhankelijk van de trilling van de speaker en het geluidsvolume dat u graag hanteert.

Een andere oplossing zijn de toggler alligator pluggen. Wij noemen deze vaak de plumpuddingmuurpluggen.
Deze pluggen zijn gemaakt van nylon, nylon is een product dat niet snel scheurt of breekt en daarom dus uitermate geschikt voor pluggen. (tip: koop nooit plastic pluggen voor welk doel einde dan ook)
Doordat deze pluggen als een weerhaak werken in de muur (de achter kant zet uit terwijl de voorkant de maat van het gat aanhoud.) en een extreme uitzetting hebben kunnen ze zich goed vast nestellen in zachtere muren. Deze pluggen zijn voor bijna alle muren geschikt BEHALVE betonnen muren. Bij gebruik in betonnen muren zal de kop van de schroef afbreken omdat de plug niet meer kan uit zetten (beton is nogal hard) zal de schroef op het slapste punt breken (net onder de kop).

Voor een link naar deze plug zie onder.