Hoe krijg ik ' dufheid' uit oude boeken?

Veel van mijn boeken die ik in een tweedehandswinkel koop hebben een 'duffe' geur , soms zo erg dat ik er misselijk van wordt.
Hoe kan ik die geur er uit krijgen?

Toegevoegd na 44 seconden:
wordt = word

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Met soda in grote korrels. Doe het te behandelen boek met een flinke schep van die korrels in een plastic zak, en sluit die af. Laat 'm een paar dagen liggen, en haal het boek er dan uit. De geur zal zijn geneutraliseerd.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Duffe geur ?? Die heerlijke geur van oude boeken, die je pas na twintig, dertig jaar of nog langer in een boek krijgt en met de belofte van schitterende boeken een verblijf in een oude boekwinkel of bibliotheek tot zo'n genoegen maakt ? Die ga je er toch niet uit willen krijgen ???

Maar simpelweg : je KRIJGT ze er ook niet uit. Eigenlijk is het een schimmel-achtige geur die met name in oude boeken (moderne hebben ander papier ofzo) gaat zitten door inwerking van tientallen jaren vocht. Niet genoeg om te bederven, maar voldoende om te ruiken.
De enige manier om die er uit te krijgen zou zijn elke pagina individueel schoonmaken, drogen en vermoedelijk ook nog behandelen met iets dat de geur overheerst of wegneemt. Ze zullen er beslist niet beter van worden.

Veel echte boekenwurmen genieten van die geur, maar het is wel een beetje een 'acquired tase'. Bevalt die je ECHT niet, dan kun je wellicht beter overwegen tamelijk nieuwe boeken te kopen.

Wat je - oh, heiligschennis- zou kunnen proberen is het boek helemaal onderdompelen in een bak met iets dat geurtjes opneemt. Baking soda (sodiumbicarbonaat), kattengrit, zaagsel oid. Na een aantal uren ,dagen of soms zelfs weken (afhankelijk van hoe sterk de geur is) zou dat de meeste geur moeten hebben opgenomen. Maar dat moet je dus wel voor ELKE BLADZIJ herhalen, want het dringt niet door tot midden in het boek. Voor op de boekenkast schelt het zeker, maar tijdens het lezen komt toch die (heerlijke) geur anders weer naar boven.