Aan welke kant moet het warm water op een thermostaatkraan?

Moet het warm water links op de gewone draaiknop of rechts, waar de gradeninstelling, en de 38 gr. blokkering staat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
44.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb links koud en rechts warm mijn thermostaat werkt helaas niet wat kan ik doen nu

Het beste antwoord

Aan de rechterkant de gradering en de warmte.. aan de andere kant alleen maar het aan- en uitdraaien en doseren van de straal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De temperatuuraanduiding moet overeenkomen met de temperatuur van het water dat eruit komt...

Heb het ooit proefondervindelijk hele vervelende ervaringen op mogen doen doordat een aannemer dit verkeerd om had gemonteerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan wel kant en klare "andersom"kranen. Normaal is links warm water en rechts koud water. Even wat zaken benaderen of ze een dergelijke kraan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon in het buitenland. En kranen die ik hier in de winkel zie hebben allemaal de regelknop rechts. Vraag was dus ook of hier het warme water op moet worden aangesloten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke, das duidelijk, mijn dank.
Ik heb mijn kranen bewust andersom aangesloten, maar normaal gesproken hoort koud links en heet rechts.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als logisch gevolg daarvan zit bij een termostaatkraan - veel lastiger om te wisselen - de aan/uitknop of koude kraan links, en rechts de knop waarmee je bepaald hoe heet het water is dat er uitkomt. Om die temperatuur te kunnen instellen, moet de kraan natuurlijk wel aangesloten worden aan de kant waar ook het warme water normaliter geregeld wordt. Zie het maar als ; de hete kraan bijdraaien' , al werkt het ietsie anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
altijd aan de rechterkant,vraag me niet waarom maar dat is de regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De warmwater aanvoer is altijd links. De thermosstaat zit ook links. De kraanknop zit rechts.

Ook voor niet thermostatichekranen zit de warmwateraanvoer altijd links.

zie ook bijgaande link.