Er is een vaste trap van de gang naar de zolder in elkaar getimmerd voor ons. Nu moeten we het zelf gaan verven, maar hoe?

Het hout is onbewerkt, de volgorde is (denk ik) als volgt: ontvetten--> schuren--> verven--> schuren--> verven--> schuren --> verven. En dan is het klaar, klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een geverfde trap kan glad zijn met bijv. sokken. Als je valt ben je gauw beneden!

Antwoorden (7)

schuren, ontvetten grondlak, weer licht schuren en ontvetten en dan aflakken..
zo zou ik het doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ontvetten, schuren, grondverf, lakken, en als het opgedroogd is nogmaals lakken en daarna nog een paar keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken, schuren, plamuren en afkitten,ontvetten, gronden, licht opschuren, lakken, nogmaals heel licht opschuren en voor de laatste keer aflakken.
Let er wel op dat je goede grondverf en trappenlak gebruikt (i.v.m. slijtvastheid).
Laat je informeren bij een echte schilder/verfwinkel. Het maakt het geheel wel wat duurder, maar je bent er langer van af.

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja, een trap schilderen doe je in twee keer, als je hem moet blijven gebruiken. Vandaag de oneven treden en morgen de even treden, dan kan je de trap blijven gebruiken.
jc54
12 jaar geleden
Heel belangrijk is het af te lakken met een verf die tegen een stootje kan. Zgn. Buitenland is uitermate geschikt hiervoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen zou ik een synthetisch verfsysteem adviseren,dit stinkt wel iets harder maar is wel beter bestand tegen intensief gebruik. Als het een nieuwe trap is zou ik beginnen met de trap af te stoffen en dan in de grondverf te zetten,de grondverf een beetje verdunnen (dan vezelt het hout lekker op)
Dan de trap opschuren met fijn schuurpapier korrel p220. Als je dat gedaan hebt de boel goed afstoffen,dan zou je de naadjes evt dicht kunnen kitten met acrylaat kit. Als je dat hebt gedaan de trap helemaal overgronden(ik zou de grondverf al op kleur laten maken) Dan weer lichtjes opschuren met schuurpapier korrel p220. De boel weer even afstoffen en dan aflakken. Ik zou gaan voor een lak op urethan basis deze is goed bestand tegen intensief gebruik.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
synthetische verf zowel grond als aflakken , sterke verf is loop dekken verf gebruiken ze in de binnenvaart , is in alle kleuren te verkrijgen bij een bunkerstation en heel erg slijtvast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik extra harde verf alleen op hardhout,harde verf op zachthout is namelijk moeilijk in onderhoud.
De verf zal namelijk toch gaan barsten en bladderen omdat het hout zacht is en onder invloed van de druk met lopen en gewicht,wordt ingedrukt waardoor het gaat barsten.
Dit hierna herstellen afkrabben en schuren wordt dus extra moeilijk met harde lak!
Dus op "gewoon hout gewone verf en op hardhout harde verf"
geeft het snelste onderhoud!

Je kan er echter ook voor kiezen alles in de olie te zetten,het onderhoud daarvan is nog makkelijker en sneller,namelijk ontvetten en licht schuren en daarna weer een keer in de olie!
Ga verder een trap ook nooit plamuren,kieren zullen namelijk door veren van de treden altijd weer barsten en opengaan.
Wat de boel alleen maar lelijker maakt.

Succes