heeft het zin een radiator te verven als er een paar kale plekken op ontstaan zijn?

Ik heb een oude radiator in mijn studenten kamer staan die omdat het een lage druk systeem is al niet zo snel warm wordt. heeft het voor de warmtewisseling in mijn kamer nut om de kale plekjes van de radiator te schilderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Dit heeft geen zin. Wel is het beter om deze plekken te verven om doorroesten te voorkomen. Een heel goed merk is Hammerite te koop in de bouwmarkt. Deze zet roest om in een harde laag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door een laagje verf aan te brengen word hij in ieder geval niet sneller warm. Het zou wel zo kunnen zijn dat het minder snel afkoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.

De afgifte van warmte berust niet (nauwelijks) op straling maar op convectie.
Daarnaast is het materiaal waaruit een radiator gemaakt is wel degelijk van belang. De warmtecoëfficient (geleiding) van bv koper is hoger dan staal. Alleen is koper een te duur materiaal om radiatoren van de maken.
Een radiator is een warmtewisselaar. Dat wil zeggen dat hij de warmte van de vloeistof (meestal water) die erdoor stroomt afgeeft aan de omgeving (de lucht). Hoewel de naam aangeeft die warmteuitwisseling plaats vind door straling (radiatie) is dat niet juist. De radiator maakt namelijk gebruik van CONVECTIE: een natuurkundig principe wat de stroming van een gas of vloeistof verklaart. Die stroming kan optreden door verschillen in druk, temperatuur of dichtheid.

Temperatuur lijkt de belangrijkste oorzaak voor convectie, en is dat misschien ook. Warme gassen (zoals lucht) en vloeistoffen (zoals water) stijgen op, en koudere zinken juist naar beneden. Het warme water komt de radiator aan de bovenkant binnen, en zakt langzaam naar beneden. Gedurende dat proces geeft het water zijn warmte af aan de lucht die om de radiator heen stroomt en (door de hogere temperatuur) opstijgt. Die opstijgende lucht heeft ook een aanzuigende werking tot gevolg: koelere lucht wordt langs de radiator geleid. Die wordt weer verwarmd, enzovoorts.

Om de werking van een radiator te optimaliseren zijn er een aantal kenmerkende eigenschappen in het ontwerp te ontdekken. Zo zijn de radiatoren geribbeld. Daarmee wordt het contactoppervlak (en dus de warmteafgifte) vergroot. Ook over de verticale vorm is nagedacht. Deze is makkelijk te verklaren met de theorie over convectie in het achterhoofd: bij een horizontale radiator is er nauwelijks stroming van boven naar beneden. Bovendien wordt de snelheid van opstijgende (steeds warmere) lucht door deze verticale vorm vergroot.

De kleur van een radiotor is niet van belang bij de warmteafgifte, vandaar dat er tegenwoordig allerlei design kleuren worden aangeboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het puur om het uiterlijk van het "beestje" gaat is dit, met de juiste voorbehandeling wel te doen. De kleur van de radiator heeft geen invloed op de warmteafgifte, met uitzondering van metallic verf (die heeft een negatieve invloed).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verven heeft, zoals eerder al geantwoord, geen invloed op de warmteafgifte van de radiator. en zolang die kale plekken geen roest vertonen kun je het gewoon zo laten. wordt er roest zichtbaar dan licht opschuren en behandelen met een roeststop zoals verkrijgbaar bij halfords. als laatste aflakken/bijschilderen.