Hoe komt het dat als je kozijnen en deuren wit verft dit na een tijdje geel verkleurd?

En dit gebeurd in een korte tijd. Ondergrond is ook licht. Er is spierwitte verf van histor en flexa gebruikt. Oliebasis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gebeurt niet alleen met verf: kleding, auto's (lak), etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En kijk eens naar je waterkoker, koelkast etc.

Het beste antwoord

In alle terpentine verdunbare verven zit alkydhars.En deze vergeelt als het in ruimten rondom het huis waar er geen direct zonlicht opvalt.Zonlicht bevat UV licht en daardoor blijven de plaatsen zoals raamkozijnen waar de zon op staat wel witter.In waterverdunbare verven zit acrylaat en deze hebben daar geen last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Los van veroudering en de invloed van milieu, zuurstof en zonlicht heeft het ook te maken met de pigmenten en overige inhoudsstoffen die men in de verf heeft gebruikt. Zo is titaanwit goed dekkend en zinkwit enigszins transparant.
Een goedkope verf zal over het algemeen sneller verkleuren of in basis al minder (titaan)wit zijn dan een duurdere of kwalitatief betere verf. Je hebt een A-merk gebruikt. Deze zal in de tijd al minder verkleuren dan de meeste (goedkopere) verven van mindere kwaliteit. De professionele witten van b.v. Sikkens of Sigma of de meeste autolakken zullen hier al weer minder last van hebben dank zij een betere samenstelling.
Soms wordt in 'witten' overigens een weinig lichtblauw toegevoegd om de kleur witter te laten lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi natazzz,

Bij Arie verkleurt de verf die NIET in de zon zit.
bij mij juist de verf die WEL in het zonlicht zit.
mogelijk is dat om dezelfde reden, maar zonlicht is een grote vergeler.

een andere vergeler is de roker, als er in de ruimte wordt gerookt, dan verkleurd alles geel.

wil je dat niet, experimenteer dan met diverse typen verf (zoals een schrijver zegt: verf op waterbasis)
neem een plank, schilder daarop vakken met diverse verfsoorten en leg die op een vergelijkbare plek in/uit de zon buiten/binnen, etc.
het gaat er natuurlijk om de juiste verf te kiezen.

zo doen ze dat in de verffabriek ook.
men verft panelen en plaatst ze in de buitenlucht.
dan is het een kwestie van wachten en kijken...

uiteraard moet je niet alles geloven wat de reclame beweerd, maar de fabrikanten weten donders goed welke verf jij moet gebruiken. gewoon eens om advies vragen.

suc6 Dré