Wij hebben een gigantisch hoog stroomverbruik in huis. Hoe kan ik lekstroom meten (per groep) ?

Met 2 personen meer verbruik dan een 4 persoons gezin. Geen extreme dingen aan, zeer weinig op standby. Ik vermoed ergens lekstroom of zoiets maar hoe kan ik dat meten? Origineel was er 1x5 groepen waarvan 2 groepen niet geaard zijn. Kast is uitgebreid met 5 groepen, allen geaard.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als alle groepen uitstaan staat de meter stil. Op verschillende "stroomvreters" een verbruiksmeter gezet, geen afwijkingen te zien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
44.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zit er iemand in de wijk die illegaal stroom aftapt voor zijn wietplantjes. Laat eens een helikopter van de politie aanrukken, die met warmte-meetapparatuur kan zien waar men wietplantjes aan 't kweken is? :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou die doorlopen als je alle groepen uitzet volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kun je ook zien aan het dak, als alle sneeuw eerder ontdooid is dan bij de rest van de buurt is de kans groot dat er een hennepteler zit. Die lampen geven nl. enorm veel warmte af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou er iemand ingebroken hebben en er nu een dikke kabel vanuit de meterkast naar buiten lopen...
Onzin dus.

Het beste antwoord

Het zou iets moeten zijn, dat constant aan gaat.
Bijna altijd zijn het de koel kast en vriezer, die niet meer goed werken en telkens weer aan en uit gaan.
Maar dat zou je moeten kunnen meten, meet je niets, dan is er misschien iets mis met je meter, of is er met de meteropnemen iets mis gegaan.
Bij lekstroom gaat de aardlek schakelaar er uit, dus dat kan het niet wezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wordt er nergens stroom bij je afgetapt?
Kijk eens of de meter draait als je alles maar dan ook alles uit hebt staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet alle stroomverbruikers uit, kijk of er verbruik is (dat zie je op de meter). Ook de koelkast en verwarming uitzetten, dat kan best voor een kwartiertje.
Als dat zo is, kan je stuk voor stuk de groepen uitschakelen, en kijken waar het probleem zich voordoet.
itsme
13 jaar geleden
Er zijn speciale metertjes te koop die je op elektr. apparaten aan kan sluiten om te zien hoeveel stroom er per apparaat gebruikt wordt. Oude elektrische apparaten verbruiken heel veel stroom.
Door dat te bekijken sluit je in ieder geval dit onderdeel uit.

Toegevoegd na 9 minuten:
Lees net je aanvulling dat je dit ook al geprobeerd hebt. Dan kun je je energieleverancier nog vragen om voor je door te meten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de bron een link naar een apparaatje die je totale stroomverbruik aan kan geven. Dus niet per apparaat. Deze meet vlak na de echte meter en zou dus hetzelfde aan moeten geven.

Een defecte meter is onwaarschijnlijk, maar zou vast wel kunnen.
Waarschijnlijker is dat jullie gewoon veel stroom verbruiken.
Oude koelkast, oude lcd of plasma tv die de hele dag aanstaat, meerdere computers, airco, aquarium, waterbed, enz.
Vooral kijken naar dingen die veel uren maken.