Hoe kan ik de scharnieren van een binnendeur weer soepel en geluidsloos laten draaien?

Mijn scharnieren piepen en de deur draait niet meer zo soepel. Het is een opdekdeur.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.7K

Het beste antwoord

De makkelijkste manier is om een spuitbus met WD-40 te kopen. Dat werkt op siliconenbasis en goed. Is bij elke doe-het-zelf zaak te koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die gebruik ik ook altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wonderspul. Als eerste proberen.

Andere antwoorden (7)

Kruipolie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet de deur in de geopende stand en til hem omhoog uit de twee of drie schanieren. Maak de pennen van de schanieren schoon en smeer ze in met een beetje vet. Montage geschiedt in omgekeerde volgorde.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje grafietpoeder, kruipolie of kaarsvet over de over elkaar wrijvende delen wrijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tik de pin aan de binnenkant van de schanier iets omhoog. Probeer de deur d.m.v. een klein wigje iets omhoog te tillen zodat het gewicht niet aan de schanieren hangt. Dan goed inspuiten met een multi spray of wd 40.
Deur een paar keer open en dicht doen zodat de spray overal tussen komt. Bij moderne deuren (zie foto) met indraai schanieren zal het niet zo snel piepen. Mocht dat wel het geval zijn kan je daar ringetjes voor kopen om het piepen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke soort siliconenspray of teflonspray is daar goed voor. Je koopt het spul in een spuitbus en kunt het gebruiken voor alles dat wat soepeler moet lopen en minder moet piepen. Voordeel van spray is ook dat het geen hele vieze vlekken geeft.

Gebruik het niet voor je fietslagers, want het lost het kogelvet op dat in de lagers zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even de deur eruit tillen en de scharnierpenpen schoonmaken met een doek. Daarna de pennen insmeren met vaseline en de deur loopt gesmeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WD-40 erop en klaar! Werkt ook tegen bevriezing van sloten e.d.