Soms wordt het water onder de douche ineens heel heet, of juist weer heel koud. Toch wordt er niet elders in huis water gebruikt. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
44.9K

Antwoorden (7)

Dat kan een aantal oorzaken hebben.

Het zou kunnen dat er elders in de straat, of elders in het appartementengebouw (als je daarin woont), ineens schommelingen zijn in het watergebruik. Dat geeft dezelfde soort schommelingen in de waterdruk als wanneer bij jou thuis iemand de kraan ineens opent, of een openstaande kraan ineens sluit.

Het is ook mogelijk dat je vrij weinig warm water gebruikt als je onder de douche staat. Zeker wanneer je een waterbesparende douchekop gebruikt, kan dat gebeuren. Elke ketel heeft een minimum hoeveelheid watervraag nodig om te kunnen verwarmen; vraag je minder water (dus: zet je de warme kraan te weinig open), dan zal de ketel afslaan.

Als jij op de grens zit van de minimale watervraag van jouw ketel, zal de ketel dus af en toe afslaan, en dan weer aanslaan. Dat geeft grote schommelingen in de watertemperatuur.

Tot slot is het natuurlijk mogelijk dat je ketel of je mengkraan simpelweg kapot zijn.

Toegevoegd na 11 minuten:

Het is ook nog mogelijk dat de waterdruk bij jou niet hoog genoeg is. Ook dan slaat een ketel af.

Als dat zo is, moet je kijken of de hoofdafsluitkraan wel helemaal open staat, en of de rest van je leidingstelsel in orde is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Kalk kan het probleem zijn, als er veel kalk in je douchekop zit kan er te weinig water door, daardoor is de druk op de geiser te laag en gaat hij aan en uit. Vaak is simpelweg de kraan en/of douche ontkalken de oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga hierbij uit van een gasgeiser werkend op druk verschil in de waterleiding. Deze slaat pas aan als er meer dan een bepaalde stroomsnelheid in de leiding komt.

Bij een boiler systeem behoort deze temperatuurwisseling onder de genoemde randvoorwaarde dat niemand anders water tapt niet voor te komen.

Ik heb zelf ergens meegemaakt dat het drukverschil over de ingang en de uitgang van de geizer sterk kon worden beïnvloed door de druk op de koudwater leiding (tussen kraan en doucheslang)....die is ook aangesloten op de douche en geeft daarmee "tegendruk" aan de warmwater kant.
Dit hield in dat de stroomsnelheid in de warmwaterleiding te laag kon worden om de geiser te laten branden.
Het effect is dan dat je door OF een andere heetwater kraan open te zetten (die heeft geen tegendruk van koudwater leiding) de stroomsnelheid te verhogen in de geiser deze brandend kunt houden OF door de druk in de koudwater kant te verlagen.

Oorzaak is dan wel dat de douchekop veel doorstroom weerstand heeft waardoor die waterdruk voor de uitstroming oploopt.

Zou dit in eigen huis voorkomen dan zou ik de douchekop vervangen door 1 met weinig waterweerstand (kalkvrij sowieso...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wisselbaden krijg je als de waterdoorvoercapaciteit te laag is. Meestal een probleem bij een wat oudere combiketel.
Mogelijke oorzaak:
Waterbesparende douchekop.
Kalkaanslag.
Verstopte zeefjes in de waterleiding. (Zitten meestal direct achter de kraan.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te horen is je mengkraan toe aan vervanging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit probleem herken ik bij waterbesparende douche koppen.
Er zit dan in de douche kop een reduceerventiel die er voor zorgt dat het water met een hardere straal naar de douche kop gaat.
Dit werkt ongeveer als volgt. Vroeger toen wij in de tuin speelde met de tuinslang (toen er nog geen gardena koppelingen bestonden) knepen wij het uiteinde van dat slang wat dicht zodat er een hardere straal ontstond. dit gebeurt ook bij reduceerventielen. Het probleem hiermee is dat je dan een hogere tegen druk creëer. Met als gevolg dat de ketel of geiser hier moeilijk mee om kan gaan en daarom niet weet hoe hij moet mengen. Hierdoor kan de geiser/ketel koud water geven of juist warm.

U kunt makkelijk na gaan of dit het probleem is. als u de douche kop los draait en dan de kraan mengt dan mag hij niet koud of heet worden. doet hij dit dan toch dan zal het probleem in de (thermosstaat)kraan zitten,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben datzelfde probleem gehad.
Het lag aan de verwarmingsketel, die niet goed werkte.
Monteur erbij en het probleem was opgelost.