Radiator borrelt ondanks ontluchten. Wat kan er aande hand zijn?

Ik heb mijn CV installatie bijgevuld en ontlucht. De radiator die het dichtst bij de ketel is aangesloten, blijft luidruchtig borrelen, maar er komt geen lucht meer uit. Wat kan er aan de hand zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.2K
Cryofiel
13 jaar geleden
Heb je op de goede manier ontlucht? Dus met stilstaand water, zodat de luchtbellen zich op het hoogste punt kunnen verzamelen, en niet continu in het systeem blijven zweven? Kan lucht "gevangen" zijn in die ene radiator, bijvoorbeeld doordat vanaf die radiator alle buizen omlaag lopen? Ook al is die radiator dan niet het hoogste punt van de hele installatie, "lokaal" gezien is het wel een hoogste punt (hoger dan de directe omgeving), dus kan lucht daar gevangen blijven. Als dat zo is, zul je die ene radiator apart moeten ontluchten - bij stilstaand radiatorwater, natuurlijk. Hoe heet maakt de ketel het water? Ik mag hopen dat het water niet kookt, want dan zou je de dampbellen horen, maar loopt je installatie ook gevaar. Zomaar wat vragen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me een juist antwoord, niet alleen een reactie ;O) Borrelen = Lucht. -> dus niet goed ontlucht.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, ik zie dit niet als antwoord, maar als een serie vragen. Wel bedoeld om Sherpa op het juiste spoor te brengen, maar desalniettemin: geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een + voor je reactie!

Het beste antwoord

1: zit het ontluchtingsgat wel op het hoogste punt ?
(evt waterpas gebruiken, of plaat aan ontluchtzijde omhoog drukken, of andere zijde laten zakken

2: is de druk door het onluchten niet onder 1 bar gekomen.

gerelateerd aan 2: is je expansie vat nog okee ? (rood ding)

3 het kan ook de pomp zijn (persgeluiden door te hoge opbrengst, zet alle platen eens open, wordt het dan minder) ) , meestal zit er een schakelaar op voor 3 standen, probeer te verlagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap die - niet

Andere antwoorden (3)

Nuon verwarming ontluchten. (video)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je gaat ontluchten dan moet je wel enige uren wachten .
En dan ontluchten op het hoogste punt van de verwarmingsbuis . daar zit ook een nippel.
De lucht heeft enige tijd nodig om op het hoogste punt te komen .
Dit gaat alleen op als je de ketel op een zolder hebt .
Zo nee dan de radiator ontluchten die het hoogste zit .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk of de (automatische)ontluchter van de ketel open staat, als deze dicht staat dan kan daar lucht achterblijven bij het bijvullen. Deze lucht gaat weer door je systeem heen en kan borrel geluiden maken.

Kijk eventueel voor meer info op onderstaande link, en klik dan op het filmpje ketel bijvullen en ontluchten radiator.