Wij hebben een convector, maar de put is overbodig. Daarom willen we de put afsluiten van de cv en opvullen. Wat moeten we dan allemaal doen?

Door de tijd heen heeft de put last van erosie en heeft scheurtjes en andere gebreken.
Natuurlijk moet je zorgen dat er geen water meer door heen loopt, maar moet je het water er ook uit laten lopen?
We willen hem laten zitten, kan dat gewoon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.5K

Het beste antwoord

Aftappen wordt een tijdrovend klusje want meestal zit zo'n convector op het laagste punt in de installatie.
Tenzij je een aftappunt onder de grond in de kruipruimte hebt dan kun je het water gewoon in het zand laten lopen.
Tenzij je er al water hebt staan da heb je een ander probleem en staat je grondwater hoog.
Is de installatie leeg dan gewoon de leidingen afdoppen.
Het mooiste is natuurlijk in de kruipruimte het aftappunt zoeken en daar de t-stukken te verwijderen.
De put kun je dichten door er schelpen of isolatie materiaal er in te doen en afsmeren met een laagje beton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons systeem is leeg, op de put na.
Die is te diep en er is geen kruipruimte.
Hartelijk bedankt voor de hulp. Het gaat ons lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er mag best water in blijven staan, daar heb je met afdoppen weinig last van, hooguit een emmertje er onder zetten. Als er maar geen druk op staat, want dan wordt je wel nat. ;-)
Maar je systeem is leeg dus dat zit wel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben de convector mooi afgedopt met kneldoppen en de leidingen toevoerleidingen weer gebruikt om de nieuwe radiator op aan te sluiten. De put ligt mooi vol schelpen.
Hartelijk bedankt

Andere antwoorden (3)

uitgaande van een standaard cv-systeem:
-Cv leeg laten lopen.
-leidingen van de convector volgen naar de afsplitsing, daar loshalen en afdoppen.
bijvoorbeeld hiermee: http://www.klusspullen.nl/catalog/14263/CV/Sanitair_benodigdheden/Messing_fittingen_e.d./Knelfittingen/Knelfittingen_COMFORT_mess./Knelring_afsluitplaatje/
Zo staat er geen stilstaan water in je cv systeem.
Als je het netjes doet zou je het later weer aan kunnen sluiten.

Maar weet je het wel zeker? In hartje winter zou je de capaciteit en vooral de opwarmsnelheid wel eens kunnen gaan missen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk met het feit dat de opwarmsnelheid wordt verminderd. Er is in de keuken echter nog een verwarming. Een grote radiator die de keuken helemaal kan verwarmen.
Maar de put is echt van zeer slechte kwaliteit.
Hartelijk bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n put is goed te repareren en dat is niet zo duur, maar een nieuwe convector is zeker wel duur, hoewel die 2e hands ook te krijgen zijn, maar dat kan altijd nog. Op de foto zie ik rechts wel een koperen leiding met kraan lopen. Als je de put dicht maakt, kan je daar dan nog wel bij, of is die niet belangrijk?
Het lijkt mij niet verstandig om de put op te vullen met cement. Dat is veel werk en je kunt het niet ongedaan maken. Kun je er niet een multiplexplaat of betonplaat overheen leggen?
De radiator kun je legen door er een elektrische zelfaanzuigende pomp op aan te sluiten en hem zo leeg te pompen. Eerst heb je het systeem natuurlijk afgetapt. Dan kun je de aansluitingen losdraaien en de radiator afdoppen. Desnoods kun je hem verwijderen. Let er wel op dat er nog een radiator overblijft zonder kranen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor het opvullen van de put: Als je de convector zelf laat zitten, kun je misschien ook glaswol gebruiken en dan inderdaad betonplex erop. Dit is heel sterk materiaal dat niet rot.