Hoe kan een vochtige ruimte vrij van schimmel gemaakt worden? Zijn er natuurlijke middelen voor?

Er zijn chemische middelen verkrijgbaar, maar de ruimte heeft gebrek aan mogelijkheid voor ventilatie en dan is dat niet gezond. Dus hoe kan het plafond en de muren worden behandeld?

TOEVOEGING 29-5-2009
Het gaat om een doucheruimte met koker bovenin en ventilatierooster in de deur. (Deur staat vaak open.)
Er is geen raam. Verbouwen is geen optie.
Nieuwe tips zijn welkom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

TeeTree-olie-sopje doet wonderen... It might do the trick...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens in de 6 maanden spuit ik een hele fles bleek in de douche en laat ik dat een nachtje staan. Dan is alles weer wit. De tegels, de voegen, het kit enz.

Niet goed voor het milieu dat dan weer wel

Toegevoegd op 26-05-2009 14:03:25
En natuurlijk is bleek heel chemisch, maar je kunt altijd een dagje weg gaan toch? Flink luchten als je weer thuis komt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste is dat je de ruimte goed droog krijgt. Dus hier eens een bouwdroger bij de Gamma, ofzo...

Als de ruimte droog is dan kun je bijvoorbeeld het product dat al genoemd is gebruiken...

En niet geheel onbelangrijk: Hoe komt de ruimte zo vochtig dat er schimmel ontstaat. Bijvoorbeeld door het stijgen en dalen van het grondwater. Want als dat het geval is dan kun je dit principe jaarlijks herhalen. Of beter gezegd: 'Dweilen met de kraan open'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er bestaan ontvochtigers die net als vochtvreters werken alleen je moet de bak waar het water in opgevangen word om de zoveel tijd legen.
en een bak met zout neemt ook vocht op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is hier al eerder geweest. Schimmel is het gevolg van vocht.
Vocht komt meestal door condensvorming. Condensvorming komt meestal door onvoldoende isolatie. Als vochtige warme lucht een koud oppervlakte raakt(spiegel in de badkamer) ontstaat condens.
Bij voldoende isolatie is er vrijwel geen condens meer of de condens droogt snel op.
Zo kan je dan wel de schimmel bestrijden maar de oorzaak ervan los je niet op
Voldoende ventilatie is ook belangrijk
Dus chemisch behandelen is eigenlijk geen optie, dan heb je of schimmel of chemisch spul
Dan maar meer schilderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vochtige ruimte voorzien van ventilatie rooster langs de vloer , minimaal 20x25cm,en boven in de ruimte van een rooster naar buiten toe evenzo minimaal 20x25cm maar liefst nog wat groter ,zodat er lucht circulatie onstaat waardoor het vocht kan worden afgevoerd!
Zorg er voor dat bij de toevoer langs de vloer voldoende verse ( frisse lucht in verbinding met de buitenlucht ) beschikbaar is, stilstaande lucht ventileerd nl niet!
Doortochten is dus het antwoord op, het opheffen van vochtige ruimten!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plaats dan in de plaats van het onderste rooster , een kleine kanaal ventilator. Aan te sluiten op een tijdklok die bijvoorbeeld om de 20 minuten, 5 minuten blaast!
Moet echter wel een lucht verplaatsing hebben, van minimaal de inhoud van de ruimte ( liefst nog wat meer ), maar dat in 5 minuten!
Succes
In de bouwmarkt kan je schimmelwerende muurverf kopen. Wel moet de ondergrond eerst goed schoon gemaakt worden. Het is geen definitieve oplossing, maar je zit wel weer een tijdje netjes.