Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een onderdorpel plaatsen?

Ik heb een opdekdeur. Ik wil een houten dorpel plaatsen, gekocht bij de bouwmarkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

- Maak hem op maat om tussen de kozijnen te passen met bv een fijn houtzaagje.
- Bevestigen; Opties:
- Spijkertjes schuin door de dorpel in het kozijn
- Constructielijm dotten er onder -> Aan de ondervloer kleven
- Boord - plug schroef

Toegevoegd na 37 minuten:
Tip: Als je deur te ver naar beneden komt om over de drempel heen te komen: Doe de deur dicht. leg de drempel ernaast en je kan precies aftekenen tot waar je de deur moet inkorten. Een scherpe cirkelzag doe dit goed, maar ook een bandschuurmachine werkt. (Wel de deur even uit de scharnieren tillen!)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord van Jelle is prima, maar ik zou de kopse kanten niet helemaal klem tegen de deurpost maken i.v.m. uitzetten van de dorpel. Beetje overschilderbare acrylaatkit ertussen, zodat het hout kan blijven werken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beetje pur een beetje kit, en daar ligt je drempel.
Ik adviseer 'm met drie flinke schroeven in de vloer vast te schroeven, je wil dat dat ding vast zit.

Ik denk niet dat je veel last zal hebben van werking/uitzetting van 't hout, als het hout is wat uitzet op amper de meter heb je het al in twee gelopen voordat het de kans krijgt en als het gewoon drempelhard is maak je 'm gewoon op maat voor je kozijn.

Schroom je niet om een stukje van je deur af te zagen mocht dit nodig zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding