Wat is het verschil tussen verf, beits en lak?

Al beitsend zat ik me vanmiddag af te vragen waarom tuinhout gebeitst wordt. Is jachtlak niet beter weerbestendig? Waarom worden kozijnen gelakt? En meubels geverfd (of gelakt)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
31.6K

Het beste antwoord

Beits dringt dieper in het hout, terwijl lakken meer op het hout blijven liggen. Beits is vochtregulerend(vocht dat in het hout zit kan door de beitslaag naar buiten), lakken zijn afsluitend. Het grootste verschil tussen lak en beits is dat je bij lak meestal een grondverf nodig hebt en bij beits niet.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verf is een verzamelnaam van een beschermende laag...
Beits is doorzichtige verf...
Lak is niet doorzichtige verf...

Kort door de bocht en niet precies dekkend antwoord, maar begrip is uitgelegd naar mijn mening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle eigenschappen op een rijtje:
alkydverf:
voor binnen en buiten
terpentinebasis 40-50%
terpentine verdunbaar
hecht niet op acrylverf
overschilderbaar in 16 uur
zijdeglans en hoogglans

acrylverf:
Meestal voor binnen maar is er ook voor buiten (levensduur +- 4 jaar)
terpentinebasis 5-10%
waterverdunbaar
hecht redelijk op gewone verf
vergt speciale kwasten/rollers
overschilderbaar in 6-8 uur
Acrylverf is tegenwoordig ook te verkrijgen in hoogglans, echter deze glans is niet te vergelijken met de hoogglans alkyd.

Beitsen

Transparante (binnen)beits is er tegenwoordig in tal van actuele kleuren. Ze worden net als dekkende verf op de mengmachine gemaakt.
Van recente datum is een serie beitsen die qua nuances gebaseerd is op exclusieve houtsoorten als Teak, Meranti of Padoek. Wie het vooral gaat om het decoratief effect en niet zozeer om de eigenschappen van het (tropische) hardhout, kan nu ook met gebeitst vuren of grenen hele fraaie resultaten behalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jachtlak geeft idd een goede bescherming maar is aanzienlijk duurder, laat de nerf beter zien en is glanzend.
Beits is mat(glanzend) dringt in het hout en geeft daardoor een goede bescherming (buitenbeits), maar het oppervlak verweert eerder (wordt dof), nerf blijft redelijk goed zichtbaar, beits bevat meestal pigment .
Verf geeft afhankelijk van het type goede bescherming, maar verbergt de nerf (dekkend) door het pigment, kan voorkomen in hoogglans, zijdeglans of mat.
Verder is er nog celluloselak, (mat)glanzend en is doorzichtig als jachtlak, maar is minder bestand tegen weersinvloeden dan jachtlak, wel veel goedkoper.