hoe kan ik tadelakt gebruiken als bekleding douchewand (doen ze in bv. Marokko)?

in mijn mooie boek over marokko zag ik een badkamer waarvan de wanden bekleed waren met tadelakt. maar mijn zus heeft dit in de woonkamer, en het is behoorlijk fragiel en poreus bij haar. Als ze bv. poets en wat spat, zie je de spatten in het kalk. droogt wel op natuurlijk, maar bij een douche is de watertoevoer toch wat intensiever dan bij poetsen....
heb al bij de doe het zelver nagevraagd, zij suggeren verven, maar ik kan niet geloven dat dit een goed idee is. ik heb ooit een douche gehad tegen een muur van speciale lakverf en die bladerde er naar verloop van tijd ook gewoon af....

11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Je zus heeft het vermoedelijk niet op de juiste manier op de muur zitten, althans niet op de manier voor een douche. Het is overigens van meerdere punten afhankelijk of je lekkage zult krijgen.
Het is afhankelijk van de ondergrond (metselwerk, beton of pleisterwerk zijn goed), gips en tegels niet goed, ondergrond moet niet kunnen krimpen of uitzetten, gevolg is vrijwel zeker scheuren in het stucwerk! Bovendien mag de ondergrond niet steeds vochtig zijn, zoals in een kelder vaak gebeurt.

Tadelakt
Het is kostbaar m2 € 60,- / €280,- afhankelijk van de staat van de ondergrond en hoe meer hoekjes/bochtjes: hoe duurder het wordt
en arbeidsintensief!

1. Bepaal de ondergrond. Tadelakt werd vroeger gebruikt om muren in badhuizen waterafstotend te maken, dus voor een douche moet dat zeker kunnen.

1. Bepaal de ondergrond
2. Zelf doen: erg arbeidsintensief.
3. Kies de kleur
4. Meng water en poeder
5. Optimale omstandigheden
6. Breng het mengsel aan
7. Rechttrekken & gladstrijken
8. Effecten?
9. Breng zeepwater aan
10. Polijsten
11. Nog één keer poetsen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
goed antwoord en interessante link, bedankt jodokus!

Andere antwoorden (1)

Tierrafino Stone Tadelakt is een waterdichte stuc op basis van kalk, die binnen en buiten toepasbaar is. Met zijn marmerachtige uitstraling en stootvastheid , is Tierrafino Stone Tadelakt zeer geschikt voor badkamers.
Tierrafino Stone Tadelakt volgt de Marrokaanse Tadelakt-traditie van kalkglanspleister. Tadelakt betekent vrij vertaald inwrijven of inmasseren. Het inwrijven is ook dringend nodig, anders ontstaan er scheuren in de muur. Tierafino Stone Tadelakt zorgt voor een klassieke afwerking van uw badkamer.
Alle ondergronden voor Tadelakt wandbekleding moeten aan dezelfde eisen voldoen:
- Er moet de mogelijkheid bestaan voor een goede mechanische hechting van de Tadelakt aan de muur. Aangezien Tadelakt geen lijm bevat, moet de kalk zich mechanisch kunnen hechten aan een groffe ondergrond. D.w.z. een oppervlak dat kleine gaatjes en kleine uitstekende deeltjes (1 - 4mm) vertoont.
- Ondergronden mogen niet te snel veel water kunnen absorberen uit de opgebrachte Tadelakt. Sterk zuigende ondergronden moeten of met veel water bevochtigd worden, of een keer met Tierrafino Fix worden behandeld.- Om structurele scheuren te voorkomen, moet Tadelakt nooit opgebracht worden op een ondergrond die zal buigen, werken als gevolg van het water dat het materiaal bevat bij het opbrengen.
- Ondergronden mogen niet continu vochtig zijn, zoals in sommige kelders het geval is.
- Tadelakt moet niet te snel opdrogen. Kalk heeft de eigenschap dat het een sterker resultaat geeft wanneer het langzaam opdroogt. Daarom adviseren wij u ook om ramen en deuren tijdens en na verwerking gesloten te houden, en te voorkomen dat er een hittebron zich op de werkplek bevindt, zoals een verwarming, lampen en direct zonlicht.
- Krimpen en uitzetten van de ondergrond leidt bijna altijd tot scheuren in het oppervlak van Tadelakt.
- Elke ondergrond dient stof- en vetvrij te zijn voordat er een nieuwe laag, zij het tegellijm, beton of Tadelakt, op aangebracht wordt. Indien nodig ondergrond schoon maken met ammoniak.

Tierrafino Base
Tierrafino Base (basisleemstuc) leent zich uitstekend als ondergrond voor Tadelakt wandbekleding, maar niet in natte ruimtes zoals de badkamer. De stuc moet na het opbrengen opgeruwd worden. Mocht de laag Tierrafino Base te snel water absorberen, behandel dan het oppervlak met Tierrafino Fix. Tierrafino Fix heeft, onder andere, de eigenschap het oppervlak minder snel water te laten absorberen, door het meer of minder af te sluiten.
Het kan dus wel.