Waar komt de brom vandaan dit ik in een grote tl-armatuur hoor?

Er zitten twee TL-balken in.

Komt de brom uit de trafo, de starters, of zit er iets los (trilling)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Een trafo veroorzaakt altijd een bromtoon, die bij een goede constructie van de trafo nauwelijks hoorbaar en dus niet storend is. Er kan echter iets los zitten in de metalen behuizing van de TL-balken, dat de trilling overneemt waardoor deze hoorbaar wordt. Hier of daar een schroefje aandraaien of een stukje rubber ertussen steken kan de oplossing zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als er iets bromt is dat de trafo,een rubber ringetje ertussen kan veel helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de ballast die trillingen veroorzaakt.