mijn leiding van me wc is verzakt hoe kan ik dit zelf herstellen?

de leiding zit in de kruipruimte onder me huis

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Dat gaat net als met je broek. Als die afzakt trek je hem weer op.
Een goed gesteunde leiding (rioolpijp) hangt onder aan je vloerelementen, meestal met gebruikmaking van geperforeerde stalen band. In oude huizen zie je vaak dat ze met stenen op de grond zijn afgesteund. Als de grond dan zakt, zakt de pijp.
Dus je begint de pijp met stenen op te hogen tot hij op de gewenste hoogte hangt en dan bevestig je hem met gebruikmaking van de eerder genoemde stalen band aan de vloer.
Als de pijp is doorgebogen .b.v. doordat er heet water door is gestroomd, dan rest niets anders het doorgebogen gedeelte te vervangen. Meestal is de pijp uit pvc gemaakt, dus m.b.v. koppelstukken en pvc lijm is ook dat klusje te klaren.
Zorg voor goede ventilatie en verlichting in de kruipruimte en neem je mobiel mee voor noodgevallen. Zorg er ook voor dat er iemand in huis is als je in de kruipruimte werkt.
Voor aansluiting op je toilet bestaan er speciale rubberen ringen. Die kun je in dit geval ook maar beter verwisselen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lastig te beantwoorden. We weten niet of het toe of afvoer is, en of de leiding los hing of ergens aan vast zat. Fototje..

Je kan zowieso op een meter van elkaar steunblokken er onder zetten. Als hij tegen de onderkant van je vloer aanzat is het wellicht een idee om bij een bouwmarkt een stel leidingklemmen te halen en eea opnieuw vast te zetten aan de vloer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan je als je onder de kruipruimte de leidingen weer goed vast zet op de juiste hoogte met bijvoorbeeld beugels aan de vloer
13 jaar geleden
Voor nood kan je een zogenaamde metaal sliert met gaten gebruiken. Met een schroef aan de muur bevestigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou in me kruipruimte kruipen en em leiding voorzichtig opkrikken. Je vertelt niet of het je aan os afvoerleiding is. Betracht iig voorzichtigheid, opdat je geen lading stront over je heen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan als je maar aan je veiligheid denkt.
Zorg voor goede werkverlichting en als je moet gaan boren denk dan aan het goed weghouden van alle apparatuur van vocht, iets wat je nogal vaak zult aantreffen in een kruipruimte.
Zorg dat er altijd iemand is die je in wat voor geval hulp kan verlenen.
Al is het maar om je achteruit weer naar het kruipgat te trekken.
Investeer vooral in het begaanbaar maken van je werkruimte, dus schep eerst evt zand ed weg zodat je een ruime werkplek hebt.
Als de boel regelmatig verzakt kan een flexibele afvoerslang een uitkomst zijn. Oh ja en neem ook ff de tijd je goed schoon te maken als je klaar bent onder het huis. In de loop van de tijd heeft zich daar een hoop vuiligheid verzamelt waar jij lekker doorheen bent gestampt.
Succes.