Wat doet een supermarkt met ingeleverde statiegeldloze flessen?

Ik heb laatst bij de AH een paar flessen ingeleverd, en daar statiegeld voor ontvangen... maar er zat geen statiegeld op die flessen.

Het ging om een paar frisdrankflessen van de Jumbo. Bij de Jumbo zat daar statiegeld op, maar ik heb ze dus ingeleverd bij de AH, en AH geeft geen statiegeld terug voor Jumbo-flessen (maar in dit geval dus wel).

Daarnaast heb ik een paar bierflesjes ingeleverd waar überhaupt geen statiegeld op zat (en ook daar 10 cent per flesje aan statiegeld voor ontvangen).

Even los van het feit dat ik AH dus onbedoeld geld heb afgetroggeld - wat doet AH nu met die flessen? Worden ze in het verwerkingscentrum van AH toch als statiegeldflessen behandeld en teruggestuurd naar een grote statiegeldflesseninzamelaar, of zoiets? Of sorteert AH de verkeerd ingeleverde flessen uit, en worden die in de plasticbak cq de glasbak gegooid?

HeerVoldemort
3 jaar geleden
Wat er op het distributiecentrum mee gebeurd weet ik niet. In het magazijn van de winkel kijkt de medewerker niet de flesjes na. Hij/zij pakt de plastic flessen van de band en gooit deze in een grote plastic zak die op een containerwagen zit. Wanneer de zak vol is, gaat deze dicht en met de vrachtwagen mee naar het DC. Hetzelfde geldt voor de glazen bierflesjes. Deze worden door de medewerker van de band afgehaald en in bierkratjes gedaan, een vol kratje gaat op een containerwagen en wanneer deze vol is, in de vrachtwagen naar het DC.

Antwoorden (2)

Alle statiegeldloze flessen belanden in de glasbak.
3 jaar geleden
Cryofiel
3 jaar geleden
En de statiegeldflessen van de Jumbo? Die zijn niet van glas. Komen die in de plastic-bak? En hoe ontdekt AH dat de flessen statiegeldloos zijn? Worden alle door mij ingeleverde flessen in een sorteerapparaat gestopt?
SentWierda
3 jaar geleden
Het statiegeldontvangstapparaat registreert feilloos of het om een eigen fles gaat (AH) of om een fles van een andere supermarktketen of om een statiegeldloze fles.
Blijkbaar vertoonde het apparaat van AH een defect.
Deze foutieve inname wordt uiteraard ontdekt. Deze foutief gedetecteerde flessen krijgen niet alsnog een speciale behandeling: die gaan naar de glasbak (of de plasticbak).
taillie
3 jaar geleden
Gaan alle flessen naar de glasbak? In NL kan dat inderdaad het geval zijn.
Maar ik heb nog eens wat werken moeten uitvoeren in een belgische brouwerij en daar werden de flessen gewassen en opnieuw gevuld...
SentWierda
3 jaar geleden
@taillie. Niemand beweert dat alle statiegeldflessen naar de glasbak gaan.
Alle statiegeldflessen worden in principe hergebruikt: gewassen en opnieuw gevuld. Behalve wanneer beschadigingen worden geconstateerd - dan rest de glasbak.
Statiegeldflessen die foutief worden ingenomen (bijv. huismerkflessen bij een ander supermarktconcern) gaan naar de glasbak.
Inekez1
3 jaar geleden
@SentWierda, dat geldt alleen voor glazen bierflesjes. Plastic frisdrankflessen worden tegenwoordig niet meer schoongemaakt en hergebruikt, maar omgesmolten tot nieuwe flessen.
SentWierda
3 jaar geleden
@Inekez1. Interessante reactie, maar is er een link waarin dat duidelijk staat?
Dat alle plastic statiegeldflessen worden gerecycled had ik me niet gerealiseerd. En het komt me ook onwaarschijnlijk voor. Eerlijk gezegd heb ik geen bewijs gevonden van dat onmiddellijk recyclen. Wel dat plastic statiegeldflessen tot 50 keer kunnen worden hergebruikt. Zie link naar de website van Willem Wever.
https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/eten-en-drinken/wat-gebeurt-er-met-de-statiegeldflessen-de-fabriek
Inekez1
3 jaar geleden
http://www.echteheld.nl/veelgestelde-vragen-over-statiegeld
Zie punt 2: "Vóór 2006 waren plastic statiegeldflessen hervulbaar, maar in 2006 is de overstap gemaakt naar flessen voor éénmalig gebruik." Vroeger (voor 2006) waren de frisdrankflessen ook veel steviger dan tegenwoordig. Een lege fles kon je niet zomaar plat drukken.
Cryofiel
3 jaar geleden
Het was niet het apparaat dat defect was. Wij bestellen bij Appie, de bezorgdienst van AH. Ik heb de betreffende statiegeldloze flessen per ongeluk meegegeven aan de bezorger. Die neemt de flessen mee en brengt het statiegeld in mindering op de rekening. Ik heb dus wat Jumbo-frisdrankflessen (huismerk Jumbo, dus geen A-merk) teruggegeven aan de bezorger, en ook een paar wegwerp-bierflesjes. Noch de bezorger, noch ik had in de gaten dat op deze flessen geen statiegeld zat.
Als je een fles frisdrank koopt van een A-merk, dan kun je die lege fles bij elke winkel inleveren waar dat merk wordt verkocht. De machine weet echt niet in welke winkel jij het product hebt aangeschaft. Meestal kijken de machines naar de vorm van de fles. Sommige A-merken en huismerken gebruiken flessen met een unieke vorm, maar er zijn ook flessen in omloop die door meerdere merken gebruikt worden. Diverse merken veranderen daar ook nog wel eens in waardoor de machines ingesteld moeten zijn op zowel het oude als nieuwe model.

Het zou misschien kunnen zijn dat AH nu één of ander merk frisdrank verkoopt dat in dezelfde vorm flessen zit als de frisdrank van de Jumbo. Dan kun je die flessen dus bij beide winkels inleveren.

Statiegeld dat je betaalt bij aanschaf van de fles is geen winst voor de winkel. Zij dragen datzelfde bedrag (fictief) weer af aan de producent. In de praktijk wordt dat verrekend met de volle flessen die de winkel van de producent afneemt. Bij het inleveren van de lege flessen gaat dat net zo. Er wordt dus geen winkel benadeeld als je de lege flessen ergens anders inlevert dan waar je ze hebt gekocht.

In juli 2021 wordt ook statiegeld op kleine plastic flesjes ingevoerd. Winkels moeten daarvoor andere inname apparatuur hebben. Misschien is de innamemachine in jouw winkel al vervangen en is daarbij (nog) geen onderscheid in vormen van flessen aangebracht.
3 jaar geleden
Cryofiel
3 jaar geleden
Het was niet het apparaat dat defect was. Wij bestellen bij Appie, de bezorgdienst van AH. Ik heb de betreffende statiegeldloze flessen per ongeluk meegegeven aan de bezorger. Die neemt de flessen mee en brengt het statiegeld in mindering op de rekening. Ik heb dus wat Jumbo-frisdrankflessen (huismerk Jumbo, dus geen A-merk) teruggegeven aan de bezorger, en ook een paar wegwerp-bierflesjes. Noch de bezorger, noch ik had in de gaten dat op deze flessen geen statiegeld zat.