Hoe gaan winkels om met garantie op externe harde schijven?

Ik heb een externe harde schijf, die binnen de garantieperiode stuk is gegaan. Nu kan ik ermee terug naar de winkel, maar omdat er persoonlijke documenten op staan, laat ik hem daar liever niet zomaar achter.

Hebben winkels een speciale procedure voor dit soort gevallen?

Overigens vermoed ik dat alleen de elektronica van de behuizing stuk is en dat de harde schijf zelf het nog wel doet als ik hem in een nieuwe losse behuizing zou plaatsen. Vernietigen of weggooien zou dus wel zonde zijn. Bovendien zou de informatie op de schijf voor iedereen te lezen zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

In principe worden apparaten als een harde schijf niet gerepareerd. Vervangen is goedkoper. Als je zegt dat de gegevens nogal belangrijk voor je zijn, kunnen ze proberen de nullen en enen zoveel mogelijk terug te halen. Ze zullen echt niet proberen uit te zoeken wat die nullen en enen betekenen. Dat is voor hun namelijk totaal niet interessant. Wat voor jou belangrijk is kunnen gewoon foto's van je kinderen zijn, bijvoorbeeld. Of correspondentie met de belastingdienst. Als je de schijf weggooit in de elektronicacontainer van de afvalbrengplaats is het echt ondenkbaar dat iemand gaat proberen die te lezen. Hij is immers al stuk. En daar komen per dag tientallen kapotte schijven binnen. De schijf in een nieuwe behuizing plaatsen is onmogelijk, aangezien de schijf hermetisch is afgesloten, omdat het kleinste stofdeeltje de schijf laat crashen. Eventueel zou de printplaat kunnen worden vervangen. Maar dat zal niemand voor je doen. Veel te duur. Kortom, wees niet paranoide, en vergeet je gegevens.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100