Retourzending niet aangekomen, wie is verantwoordelijk?

2 juli jl. is een retourzending bij mij thuis opgehaald door Dynalogic in opdracht van de webwinkel. Dit was naar aanleiding van een aangemelde reparatie, waarbij ik had aangegeven dat ik de voorkeur gaf aan geld terug (duur product > 2k, vertoonde al binnen 2 maanden een defect).
Het pakket werd opgehaald en ik ontving van de medewerker van Dynalogic een afhaalbewijs.
Inmiddels twee weken later en het pakket is nog steeds niet retour bij de webshop. Er wordt een onderzoek ingesteld en ik heb de foto van het afhaalbewijs gemaild. Daarnaast heb ik wat screenshots van de Dynalogic updates gemaakt op de dag van afhaling, waar onder andere de naam van de medewerker op staat en zijn badgenummer. Ik ben even benieuwd of ik nu wettelijk gezien verantwoordelijk ben voor de retourzending, of dat ik recht heb op mijn geld terug als het pakket echt zoek blijkt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Normaliter komt het risico voor retourzending voor rekening van de consument. In dit geval heeft de verkoper de verantwoordelijkheid voor de retourzending op zich genomen en heb je hier een schriftelijk bewijs van. Bij zoekraken is de verkoper dus verantwoordelijk voor de geleden schade.

Bronnen:
https://www.ictrecht.nl/blog/wie-draagt-nu...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100