Ik heb iets verkocht via markptlaats, verzonden met dhl. Dhl is het kwijt. Wat nu?

Ik stelde aan de koper voor dhl of postnl. Dhl is goedkoper, dus koos die voor dhl.
Het pakket bleef hangen met de track en trace. Na lang contact (6 weken) komt dhl met de status manco en mocht ik een schade claim indienen. Deze is goedgekeurd namens hum claim voorwaarden. (3,40 per kg plus verzendkosten),ookal probeerde ik natuurlijk het volledige bedrag terug te krijgen. Het pakket is 2kg, dus kom je op €10,55 uit. De koper heeft €23,50 betaald. De koper is hier (begrijpelijk) niet blij mee. Ik heb nog niks van beloftes gemaakt, maar mijn intentie is om het schade claimbedrag terug te storten. Waartoe ben ik wettelijk nog meer verplicht toe, aangezien de koper ook van mening is dat ik per se via dhl wou verzenden

Weet jij het antwoord?

/2500

Wanneer je iets verkoopt is het aan de koper hoe het aangekochte thuis te krijgen. () koper kan het komen ophalen of () koper kan het laten verzenden OP EIGEN RISICO. tenzij koper dit risico niet wil lopen. Aangetekend verzenden is daarop het antwoord, dit kost €14,45 - €20,75 afhankelijk van gewicht. Zelden kiest iemand voor aangetekend versturen, dit wordt meestal als te duur of ingewikkeld gezien. Onnodige kosten voor een relatief klein risico. echter wel op risico van de koper. Antwoord: wat nu? niets. De kosten van €23,50 zijn voor de koper een leer-moment. Jij als verkoper hoeft niets te betalen, er is bewijst van verzenden Track & Trace en verder zijn hier voor jou geen kosten aan verbonden.

Bronnen:
https://www.postnl.nl/versturen/pakket-ver...

Dat ligt aan jouw advertentie: (pas op lees het als zijnde de rechten van ontvanger niet van jou) " Check de advertentie Raakt het pakket zoek dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. De verkoper moet als het pakket zoekraakt dan het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden. Vermeldt de advertentie dat je het artikel moet ophalen en vraag je als koper toch om het op te sturen dan is dit voor eigen risico. Maar let op: bij professioneel handelende particulieren of bedrijven die verkopen via Marktplaats geldt het consumentenrecht wél! " Een zelfde iets zal gelden als jij kan laten zien dat de koper op jouw aandringen expliciet heeft gekozen om niet te laten verzekeren. Wat nu? Zover ik het lees heb jij voorgesteld te gaan versturen (misschien is je verhaal niet compleet) en heb je ook niet aangedrongen op verzekeringen/heeft deze dat niet geweigerd. Jij zal dus de koper zijn volledige bedrag moeten retourneren zoals ik het nu begrijp. 12 euro goede les om schriftelijk aan te geven dat je altijd verzekerd opstuurt (en dat in rekening brengt). --- Als ik het goed begrijp (uit de reacties): Jij hebt versturen als optie staan in je advertentie Voorkeur uitgesproken voor DHL Geen verzekeringsoptie besproken Gedacht dat verzekeren niet zo nodig was voor deze zending Uiteindelijk het pakket aan DHL overgeleverd --- https://blog.iusmentis.com/2012/03/12/wie-is-aansprakelijk-voor-verloren-bestellingen-bij-particuliere-verkoop/ -Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de VERKOPER AANSPRAKELIJK voor het kwijtraken. -Echter als de verkoper expliciet “op eigen risico van de koper” in de advertentie zet, dan verschuift daarmee het risico naar de koper want je mag als consumentkoper en -verkoper contractueel dat risico bij de consumentkoper leggen. (NIET het geval) -Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper. (Niet het geval) -Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied. Als aspirant-koper kun je dan maar beter zelf even navragen hoe de verkoper zich de aflevering had voorgesteld. En wel graag vóórdat je de koop sluit. (niet het geval)

Toegevoegd op 15 januari 2019 23:58: tekst
Bronnen:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-a...

Je moet de koper zijn geld terugstorten. Die heeft hier niets mee te maken. Jouw actie van versturen is mislukt, daar heeft de koper geen schuld aan, zelfs als hij DHL voorstelde. Dat laatste was uiteindelijk jouw beslissing. Dat voorstel had je kunnen weigeren.

Beiden sloten een overeenkomst. jij verkocht,de ander kocht. hoewel DHL de verzender was,hebben jullie beiden ook een morele verantwoording. Uit fatsoen zou je het verlies moeten delen. dus 1/3 van de kosten betaal je terug. DHL betaalt jou ook nog een deel terug.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100