Welke garanties heb je als iets koopt op AliExpress?

Hoe beschermt AliExpress zijn gebruikers wanneer een leverancier het product niet levert of de leveringstermijn niet nakomt? Nederlandse/Europese regelgeving omtrent garanties e.d. lijken mij niet van toepassing op ze.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je krijgt bij AliExpress je geld terug als het bestelde niet of beschadigd aankomt. Daarvoor is er een uitgebreide klachtenfunctie in de website ingebouwd. Als je ontevreden bent als klant kun je een 'dispute' openen. De overkoepelende organisatie "AliExpress" bemoeit zich met de afwikkeling van de klacht en dwingt de leveranciers het e.e.a. naar behoren af te wikkelen. En dat werkt echt, kan ik je uit ervaring vertellen. Ik heb zowel bij een niet aangekomen artikel, als bij een beschadigd aangekomen artikel mijn geld terug gekregen. Binnen enkele dagen. De verkopers zijn als de dood voor de 'disputes', ze zakken daardoor in ranking. Ze willen veel liever dat je ze mailt en het zonder dispute met ze afhandelt. Kortom, mijn ervaring (na enkele honderden bestellingen): in 99% van de gevallen krijg je het bestelde en zo niet, dan komt het ook goed. Het kan natuurlijk wel zijn dat je teleurgesteld bent dat je een goedkoop namaakartikel hebt gekregen, maar daar is de prijs dan ook naar.

Geen enkele garantie. Ik adviseer je om op dit soort sites uitsluitend te betalen met een creditcard, mocht het artikel dan niet geleverd worden, kun je contact opnemen met creditcardmaatschappij.

Dit verschilt nogal per aanbieder. AliExpress moet je zien als een soort marktplaats, maar dan voor Chinese fabrikanten. Net zoals op Marktplaats zitten er eerlijke en betrouwbare handelaren, maar zitten er ook rotte appels tussen. Controleer dus altijd goed of de verkoper betrouwbaar is door middel van reviews etc.

Bronnen:
http://www.chinesewebshop.net/aliexpress/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100