Als je iets met een prijsvraag hebt gewonnen, heb je dan ook recht op garantie?

Ik heb iets gewonnen wat ik wil verkopen en de koper vraagt (vanzelfsprekend) om de garantie. Ik heb geen aankoopbon. Kan de koper toch garantie krijgen? Bij bijvoorbeeld de fabriek? En is garantie trouwens iets wat overgaat op eigenaar bij een 2ehands product?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (3)

Garantie gaat bij verkoop niet over op een volgende eigenaar. Althans; niet wanneer de eerste eigenaar zelf door verkoopt. Als je je artikel inruilt kan het bedrijf de volgende eigenaar weer wel garantie geven.

Bij auto's en fotoapparatuur gebeurt dat veel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of je op de gewonnen prijs een garantie hebt zou je in de wedstrijdvoorwaarden terug moeten kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk heb je recht op (fabrieks)garantie! Als het om een grotere prijs gaat, dan zullen er ook garantiepapieren bijzitten. De leverancier beschouwt het artikel als een gekocht en betaald product, dus verder mag het geen verschil maken. Bij problemen kun je dus contact opnemen met de serviceafdeling van de producent.

Op dergelijke duurdere producten staan ook meestal typeplaatje met allerlei codes. Die verwijzen naar o.a. productiejaar en -week. Daar alleen al kan de fabriek zien of je nog garantie hebt. Bovendien heb je vast wel een bewijs waaruit blijkt dat je het cadeau hebt gewonnen of ontvangen.

Net als voor andere producten geldt ook voor garantie op gewonnen prijzen het principe van een "redelijke gebruiksduur". Als er een product is geleverd wat niet aan de eisen voldoet die je er redelijkerwijs aan mag stellen, moet het kosteloos worden hersteld of vervangen.
12 jaar geleden
garantie is niet vanzelfsprekend. Ik heb enkele jaren geleden eens een koelkast gewonnen tijdens een plaatselijk feest. Die ging na enkele weken al stuk. De verkoper vertelde me toen dat er geen garantie op zat omdat de organisator die de prijzen had ingekocht een dusdanige korting had gekregen dat er geen garantie meer werd gegeven. De inkoper had hier trouwens mee ingestemd en voor akkoord getekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan de verkoper wel roepen, maar op dit soort apparaten zit fabrieksgarantie, en de verkoper is verantwoordelijk voor de kwaliteit van zijn product, korting of niet.
Ik denk zelfs dat als je dit geval bij de fabrikant/importeur meldt, de verkoper zomaar zijn dealerschap kwijt kan raken!