Ik heb laatst een mobiel verkocht, nu eist de koper zijn geld terug. Wat is mijn recht?

Ik heb laatst een mobiele telefoon via Marktplaats verkocht, netjes en snel afgehandeld via verzenden, de beste man ging hier mee akkoord. Hij heeft de telefoon thuis ontvangen en was tevreden hiermee. Maar 2 weken verder kreeg ik een vreemd berichtje dat ie nog helemaal geen mobiel heeft ontvangen en zijn geld terug wil. Hij had duidelijk in het eerste gedeelte laten weten dat ie de telefoon had ontvangen en er zeer tevreden mee was. Kan die via de bank om mijn geld eisen? Hij heeft namelijk wel mijn telefoon en hij eist het bedrag terug.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
7 jaar geleden
Nee.
Utrecht
7 jaar geleden
Zorg dat je zijn bevestiging (mail) dat hij er tevreden mee was, bewaard. Dat is bewijs dat hij de telefoon wel ontvangen heeft (en dus liegt).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Martijninho, als je het pakketje niet ergens in een brievenbus hebt gefrommeld, heb je het toch ergens bij een postagentschap afgegeven. Dan zou je een bonnetje van afgifte moeten hebben.
samaiphon
7 jaar geleden
als je inderdaad bevestiging per mail of ander bewijs hebt geen zier van aantrekken! je bent in je recht en sommigen proberen dan zulke truukken...

Antwoorden (1)

Nee. Verkocht is verkocht. Als geen sprake is van een ondeugdelijk product kan de koper je tot niets verplichten.

De bank is alleen tussenpersoon bij het overmaken van geld. Die staat er verder buiten. Alleen als de koper een machtiging voor automatische incasso zou hebben gegeven aan jou, kan hij die binnen een bepaalde termijn laten terugdraaien. Die situatie is theoretisch want een particulier heeft geen incasso-overeenkomst met een bank.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat als de beste man naar de bank gaat en zijn verhaal uitlegt, terwijl ik de telefoon netjes en keurig aan hem heb verkocht? Heeft hij dan wel een poot om op te staan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Martijninho, geen paniek, de beste man heeft geen been om op te staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u wel voor de reactie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb zojuist een mail ontvangen van de bank dat het bedrag verkeerd zou zijn overgeschreven en hij het geld voor 1 maart terug moeten gestort op zijn bank. Zo niet geeft de bank mijn gegevens vrij. Wat kan ik doen? Dit is heel onterecht.
Computoon
7 jaar geleden
Vermoedelijk heeft de koper contact opgenomen met zijn bank met het argument dar hij het geld abusievelijk heeft overgemaakt naar jou. (Een smoesje in dit geval). Als dit verhaal de bank heeft overtuigd, kan deze jouw naam, adres en woonplaats doorgeven aan de koper. De bank bepaalt zelf of ze dat doet. Advies: neem snel contact op met de bank die de mail heeft geschreven om jouw verhaal toe te lichten in de hoop te voorkomen dat je gegevens worden doorgegeven. Er zijn mensen die je gewoon niet aan je deur wil hebben. En van wie je ook geen dreigbrief wil ontvangen. Aan de andere kant: de bank zal het geld NIET terugstorten, daar hoef je niet bang voor te zijn. De regel dat de bank de NAW- gegevens in normale gevallen mag (niet: moet) doorgeven, werkt praktisch als je daadwerkelijk geld hebt overgemaakt naar een verkeerde rekening en je de tegenpartij niet kent. Maar als sprake zou zijn van fraude of oplichting mag de bank de gegevens van de geldontvanger niet doorgeven aan degene die het geld had overgemaakt. In zo'n situatie moet de benadeelde geldovermaker aangifte doen bij de politie en die moet dan die gegevens opvragen bij de bank.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eenzijdig storneren (terug laten boeken) kan niet.
Normaal krijgt de verkeerde ontvanger een berichtje van de bank met het verzoek om het geld terug te storten. De rekeninghouder moet daar zelf aan voldoen. Doet hij dat niet, dan krijgt hij een nieuw verzoek. Wordt ook dan het bedrag niet teruggeboekt, dan krijgt zijn bank via uw bank de NAW-gegevens van de rekeninghouder. Deze gegevens geeft de bank door.
Zie mijn site, het voorbeeld is wel bekeken van de kant van degene die zijn geld terug wil, maar het principe is hetzelfde.
http://blog.wetrecht.nl/geld-naar-de-verkeerde-rekening-overgeboekt-wat-nu/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is toch absurd. Hij heeft de mobiel zeker ontvangen, waarom mag de bank zomaar NAW-gegevens doorgeven? Wat als ik het bericht negeer, want ik weiger om te betalen om iets waar ik volledig in mijn recht in sta.
Computoon
7 jaar geleden
Je hoeft niets terug te betalen. De bank kan niet controleren of het verzoek om de NAW-gegevens te verstrekken terecht is gedaan maar moet afgaan op "het verhaal" van de aanvrager. Iemand kan namelijk ook daadwerkelijk geld hebben overgemaakt naar een verkeerde bankrekening, in zo'n geval zou je ook zelf graag je geld terug ontvangen. Je hebt kennelijk te maken met een hondsbrutale tegenpartij die het geen bezwaar vindt te liegen tegen de bank. (Als de tegenpartij namelijk van mening was geweest dat jij hen had opgelicht, had deze met dat verhaal naar de politie moeten gaan. Maar de tegenpartij is zo slim om dat niet te doen). Ik zou het bericht van de bank niet negeren.
Computoon
7 jaar geleden
Met "ik zou het bericht van de bank niet negeren" bedoel ik uiteraard: neem contact op met de bank. Licht toe hoe de vork in de steel zit. Probeer te voorkomen dat men je gegevens verstrekt. Zeker niets terugbetalen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat kan ik anders doen? Er staat wel een mail in mijn bericht dat ik het bedrag voor 1 maart moet betalen, maar ga dit zeker niet doen. En dan gaat de bank mijn gegevens doorkaarten aan hem, en misschien de beste man met kwalijke bedoelingen.
Computoon
7 jaar geleden
Kleine correctie van mij: de betaler zal niet aan de bank gevraagd hebben naar je NAW-gegevens. Wel dat hij zijn geld terug wil (of hoe hij de vraag ook omschreven heeft.) Toen is de mail van de bank gevolgd met dat terugbetalingsverzoek.
Als je niet betaalt (nogmaals: niets terugbetalen!), dan pas zal de bank je NAW-gegevens gaan verstrekken aan de tegenpartij. Probeer dat echter te voorkomen met een goed verhaal aan de bank met "bewijs". En verder het beste ervan hopen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Martijninho, blaas de zaak niet onnodig op, je schrijft zelf het volgende:
"Hij had duidelijk in het eerste gedeelte laten weten dat ie de telefoon had ontvangen en er zeer tevreden mee was".
Je moet ook een bonnetje hebben van het postagentschap met de code van afgifte van het pakketje.