Ik weet niet hoe het wettelijk zit, maar het lijkt mij zeer onlogisch als je nu weer een garantietermijn krijgt. Mij lijkt dat die termijn (of je nou een nieuwe gekregen hebt of niet) gewoon vanaf de koopdatum blijft gelden.
Wel is het natuurlijk zo dat als je aan het einde van je garantietermijn zit en een nieuwe krijgt, en deze binnen enkele dagen kapot is, je weer een nieuwe zou moeten krijgen. Maar dat is dan niet vanwege de garantietermijn, maar vanwege het feit dat als ie zo snel kapot is, ze je dus een ondeugdelijke vervanger gegeven hebben.
Wat ik overigens wel weet, is dat de garantietermijn die winkels er soms bij geven, niet altijd lang genoeg is. Stel je koopt een bed, en na anderhalf jaar gaat ie kapot. Dan kunnen zij je niet zomaar afschepen met 'sorry, de garantie was maar voor 1 jaar'. Want een bed van 100 euro hoort langer mee te gaan dan anderhalf jaar. En als ie dat niet doet, en het niet door jouw schuld komt, dan hebben ze je een ondeugdelijk product verkocht.
Dat is wel iets wettelijks, dat je bij de koop van een product mag verwachten dat het een bepaalde tijd mee gaat. En als iets veel korter meegaat dan een tijd die redelijk is voor zo'n product in vergelijking tot z'n prijs, dan moet de winkel daar wel iets mee doen.
Maar de meeste mensen weten dat niet, en dat willen winkels ook niet. Dus verwacht niet dat het je zonder gezeur zomaar meegeven hoor, ze gaan waarschijnlijk eerst proberen of ze eronder uit kunnen komen door je te zeggen dat je helemaal geen recht erop hebt, in de hoop dat je het dan op geeft.