Post retourneren? Moet Postnl dat doen, en doen zij dat ook?

Sinds mijn huis te koop staat op Funda ontvang ik post op mijn adres, voor iemand die hier niet woont. Het zijn rekeningen van postorderbedrijven. Volgens de politie is het voldoende om ze "Retour afzender" te sturen, met vermelding dat de geadresseerde hier niet woont.
Maar ze blijven maar komen. Stuurt Postnl die rekeningen echt wel retour?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

PostNL stuurt de post retour mits de afzender bekend is. Als je zeker wil weten dat de afzender ophoudt met het sturen van aanmaningen, dan is 'afzender retour' op de envelop niet voldoende. Je moet het volgende doen. 1. Streep jouw adres door. 2. Streep de oranje code rechtsonder op de envelop door 3. Omcirkel de afzender 4. Schrijf op de envelop: 'AFZENDER RETOUR, BEWONER VERHUISD'. 5. Gooi de envelop in een van de POSTNL-brievenbussen. Zelfs deurwaarders snappen deze boodschap, weet ik uit ervaring. De toevoeging 'bewoner verhuisd' is belangrijk, omdat anders iedereen zonder opgaaf van reden post kan retourneren die hem of haar niet bevalt. Nu weet de afzender ook dat de bewoner daar niet meer te bereiken is. Bij post van de gemeente volgt doorgaans kort daarna een andere envelop aan de bewoners (in het algemeen) van het adres. In een brief in de envelop wordt gevraagd wat er met de vorige bewoners is gebeurd. Als je dat niet weet, kan je die envelop weggooien; daar komen ze niet meer op terug.

Als de afzender vermeld is dan wordt deze post zeker door postnl terug gestuurd. Moeilijker wordt het als er geen afzender bekend is maar dat zijn dat ook meestal geen "echte" bedrijven.

Post NL stuurt ze echt wel retour. De Postorderbedrijven blijven het proberen aangezien het om openstaande rekeningen gaat. Dit om er zeker van te zijn dat degeen die besteld heeft daar niet meer woont en hopende dat de nieuwe eigenaar meer weet van de vorige (adresgegevens).

Op post welke niet voor jou bestemd is, moet je duidelijk vermelden op de envelop dat geadresseerde daar niet woont en ook nooit heeft gewoond en een grote kruis door het adres halen. Anders blijven de postorderbedrijven de post terug sturen. En als het nog niet duidelijk is en de post blijft komen een telefoontje richting klantenservice van het bedrijf om de melding nogmaals telefonisch door te geven.

Uit ervaring weet ik dat de post wel degelijk geretourneerd wordt als je deze met de vermelding "retour afzender" weer in de brievenbus stopt. Helaas hebben de betrokken postorderbedrijven, of in mijn geval incassobureaus, echter vaak een plank voor hun hoofd. Laatst was het ook weer eens raak. Na de zoveelste brief retour afzender gestuurd te hebben en twee eerdere telefoontjes waarin men beloofde het door te geven, plofte er toch opnieuw een envelop in de bus. Toen ik dus maar weer belde met de mededeling dat ik het nu echt beu begon te worden, vertelde men mij dat de vorige huurders waar de aanmaningen enzovoort voor bestemd waren zich waarschijnlijk niet hadden uitgeschreven op ons adres. Probeert u het eens bij de gemeente, die kunnen precies nakijken wie er wel of niet op uw adres ingeschreven staat. Dus ik bel de gemeente: "nee hoor mevrouw, alleen u en uw partner staan op dit adres ingeschreven. En als het goed is kan zo'n incassobureau ook zien dat meneer X al twee jaar niet meer op dit adres woont....." Kortom, bureaucratie ten top.....

Het beste is de reden van, bijv woont hier niet of niet meer er op te zetten en retour afzender en gooi ze in de brievenbus Vaak pakt de post sorteer machine dit nog niet op en komen ze eigenlijk terug op de oorspronkelijk route en komen ze terug allereerst bij de postbode. deze zal dan er een stikder opplakken en ze retourneren maar vaak sturen ze dan nog wel enkele De postbode weet dit wellicht wel, zeker als het vaker gebeurd maar heeft niet het recht post van te voren te screenen (Al zal hij het op een gegeven moment wel gaan doen als het overduidelijk is en dat zal zeker wel even duren er moet zich natuurlijk een herhalen patroon ontwikkelen normaal is een adres, een adres en de straatnaam etc hebben voorrang boven de bewoners naam. en zal ze bij twijfel altijd bezorgen worden op basis van straatnaam huisnummer en postcode . maar zodra je er retour afzender op zet zal de postbezorger er wel een sticker er op plakken in de meeste gevallen en ze terug sturen. maar vanaf dat punt ligt het er maar aan wat dat bedrijf er mee doet vaak zijn ze nogal hardnekkig en blijven maar sturen Dus opnieuw een brief die je eerst onder ogen moet zien en waar je dus opnieuw retour afzender + eventueel reden op zetten daarna gaat hij meestal het zelfde rondje nog een keer komt weer bij de zelfde postbode die zit op de brief staan retour afzender en die plak er dan een sticker op die het systeem wel herkent mar vaak sturen ze meerdere brieven een computer system waar steeds minder controle op is door mensen handen Tja teken van de tijd het kan soms lang duren zeker een maand of 3 voordat het minder word. zker als het gaat om mensen die met de noorderzon vertrekken of criminelen die op verkeerde adressen de rek laten sturen

PostNl is verplicht alle retourpost te bezorgen. Deze verplichting gaat zelfs zo ver, dat als een ander postbedrijf, bijvoorbeeld SANDD, post foutief bezorgd je deze poststukken als retourpost via PostNl kunt verzenden. Want alleen PostNl heeft brievenbussen waardoor particulieren post kunnen verzenden. Het probleem ligt vaak bij de afzender, die geen nieuw adres heeft en daarom de rekeningen nasr

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100