Hoe ver reikt garantie wanneer je niet tevreden bent over een apparaat?

Dus niet dat ie stuk is of niet werkt. Hoewel...

Ik heb op 2 juni jl een folielasapparaat gekocht bij lidl. De rol folie die erbij zat werkte zowiezo al niet, dwz dat deze niet echt vacuum trok. Sindsdien heeft het apparaat ongebruikt, met aankoopbon in de doos gezeten.

Nu heb ik aparte sealzakjes gekocht die op zich veel beter werken, maar waarvoor de mond van het apparaat (om het vacuum te trekken) te breed is. Hierdoor moet ik de zakjes eerst in de lengte dichtsealen, en dan in de breedte gebruiken. Maar ook dat dichtsealen/lassen is niet altijd lichtdicht waardoor het in de breedte vacuumtrekken ook de meeste keren niet lukt. Kortom: het apparaat is voor mij eigenlijk onbruikbaar.

Dus om een lang verhaal kort te maken: Geldt hier nu ook nog garantie op? Het lijkt misschien wat op muggeziften, maar die €22,99 wat ik ervoor betaald heb kan ik dan ook bij een ander apparaat doen die wèl goed werkt.

Toegevoegd na 51 seconden:
lichtdicht= luchtdicht

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, als ie niet doet wat ie moet doen, dan moet je 'm terugbrengen. Hopelijk hebben ze 'm niet meer, dan krijg je je geld terug in plaats van een vervanger. Want: Voor die prijs kun je geen vacumeer-apparaatje kopen dat het doet. En geloof me, ik heb dat ook een keer of vier geprobeerd, allemaal miskopen. [Sterspotje aan:] Er is maar één apparaatje dat doet wat ie moet doen (los van de professionele): De Foodsaver. Bloeddure folie, maar hij doet precies wat ie moet doen. Maar die kan je niet kopen voor twee tientjes. [Sterspotje uit] Ik ben trouwens op zoek naar webshop waar ze betaalbare folie hebben voor de Foodsaver, misschien kan ik daar nog wel eens een vraag over stellen.

als het apparaat niet doet wat het moet doen, heb je bij mijn weten rechrt op een apparaat dat wel doet wqat het moet doen. Als ze dat niet kunnen leveren zou je volgens mij je geld terug moeten kunnen krijgen. Als ze je echter een vervangend exemplaar kunnen geven wat wel gewoon luchtdicht smelt [als dat beloofd wordt (!), dan zou je daar genoegen mee moetn nemen.

In geval van de Lidl en de Aldi die apparaten verkopen wat niet in het standaard assortiment zit, verwijzen ze de garantie (bijna) altijd door naar de fabrikant/distributeur (en soms naar een garantie bedrijf). Het is dus vrijwel onmogelijk om daar je geld terug te halen. Als het goed is moet er een garantie kaart in de doos zitten als je deze koopt. Of moet er wat in het boekje beschreven staan hierover. Maar geld terug.... Nee, vrijwel kansloos. Toegevoegd na 7 minuten: Normaliter kan je trouwens je spulletjes binnen 30 dagen terugbrengen en je geld ervoor terug krijgen. Alleen ben je daar iets te laat voor ;-)

Ik vind het een beetje raar om deze vraag hier gesteld wordt. Omdat, als je niet tevreden bent, terug moet gaan naar de winkel. Alleen al om het te proberen. Misschien is de bedrijfsleider wel een ontzettend aardige man/vrouw. Ik merk dat teruggaan een drempel is voor je. Dat zal zo blijven, ongeacht de antwoorden hier. Als je niet terug wilt gaan, dan moet je de 20 euro als verloren beschouwen. Of als een ervaring rijker. NB: Ik ben ook niet iemand die graag teruggaat naar de winkel, dus ik begrijp je drempels.

ik zou het in ieder geval proberen. als ze het niet accepteren kan je hem altijd zelf weer verkopen

Als je niet tevreden bent dan ligt het aan de garantietermijn die de winkel geeft, vaak 8 tot 30 dagen. Als het een fabrieksfout is, dan heb je garantie als hij stukgaat binnen 'een redelijke levensduur'. Bijvoorbeeld: Van een ijskast mag je verwachten dat hij minstens 8 jaar meegaat. Als hij na 5 jaar stuk gaat, heb je wel recht op garantie, maar geeft de winkel het vaak niet meer(die geven maar 2 jaar). Maar in principe heb je recht op kosteloze reparatie/vervanging als je hem op de goede/normale manier heb gebruikt(mp3-speler moet je niet in het zwembad gooien etc.)

Een aantal zaken moet men niet verwarren als het op dit soort zaken aankomt. Bij spijt van een aankoop heb je op zich niet zoveel rechten als je deze in een gewone winkel (dus niet telefonisch of via internet) hebt aangeschaft. Hier is echter eerder sprake van een artikel dat niet voldoet aan wat je ervan zou mogen verwachten, immers: De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden. (Burgerlijk Wetboek, boek 7, artikel 17, zie ook link 1). Lees ook even het artikel in de tweede link, daar wordt een en ander nog eens nader toegelicht.

Bronnen:
http://blog.iusmentis.com/2008/02/29/verwe...
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

Omdat je als consument een roerende zaak hebt gekocht kwalificeert de wet je koop als consumentenkoop op basis van artikel 7:5 BW. Indien het product niet voldoet aan wat je als koper van van het product kon verwachten bij normaal gebruik van het product, is sprake van non-conformiteit volgens artikel 7:17 BW. Een voordeel van de consumentenkoop is dat artikel 7:18 BW bepaalt dat wanneer binnen 6 maanden het gebrek in het product zich openbaart dat deze vermoed wordt direct ten tijde van aflevering al aanwezig te zijn. Je hoeft dus niet te bewijzen dat het product later kapot is gegaan. Ik neem aan dat je van een folielasapparaat mag verwachten dat deze op een deugdelijke wijze dicht kan sealen en dat deze ook na 7 maanden nog steeds goed functioneert, waardoor het product non-conform is. Nu er sprake is van non-conformiteit heb je recht op vervanging of herstel van het product, en als dit niet meer mogelijk is mag de consument de koop ontbinden zodat je je geld terug krijgt (art 7:21 en 7:22 BW). Je ziet dat het niet direct duidelijk is of een product voldoet aan de eigenschappen die je bij normaal gebruik mocht verwachten. Ik denk dat een dergelijk folielasapparaat zeker een jaar zou moeten meegaan zodat je recht hebt op je teruggave van het geld. In ieder geval heeft de winkelgarantie geen invloed op de 'wettelijke garantie' zodat de Lidl, ook als haar eigen garantie is verlopen, je geld zal moeten teruggeven. Toegevoegd na 6 minuten: Oja, ik lees in de reacties dat de Lidl mag verwijzen naar de fabrikant van het product. Dit is onzin. Je hebt een koopovereenkomst met de Lidl gesloten en niet met de fabrikant, zodat de Lidl zelf aangesproken kan worden op een gebrekkig product.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100