Nikon weigert camera onder garantie te repareren omdat ik geen garantiecertificaat kan laten zien. Mag dat?

Ik heb juli 2011 een Nikon Coolpix S9100 gekocht (iets minder dan 1 jaar oud). Omdat de camera niet meer reageert moet deze voor reparatie worden opgestuurd. Ik heb nog wel de originele aankoopbon, maar helaas niet meer het Nikon garantiecertificaat. Omdat we het Nikon garantiecertificaat zegt Nikon dat de reparatie niet onder de garantie valt en moeten wij zelf voor de reparatiekosten opdraaien. Dit ondanks dat we de aankoopbon hebben. Mag Nikon dit doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Aangezien je bij de koop van de camera een overeenkomst bent aangegaan met de verkoper en niet met de fabriek Nikon mag dit inderdaad. Fabrieksgarantie is een gunst van de fabrikant, zij zijn op geen enkele manier verplicht om jouw camera te repareren of vervangen omdat zij geen overeenkomst met jou hebben. De aankoopbon bewijst dat jij een koopovereenkomst hebt gesloten met de winkel (of webshop) waar je de camera hebt gekocht. Deze zal moeten regelen dat jouw camera gerepareerd wordt, aangezien je redelijkerwijs mag verwachten dat een camera langer dan een jaar blijft werken. Samenvattend: Nikon heeft geen verbintenis met jou, de verkoper wel. Nikon heeft dus geen plichten jegens jou, de verkoper wel.

Waarschijnlijk mag dit niet. Maar de enige die dit kan dwingen is een rechter. Maar een rechtzaak is het vaak financieel niet waard. Dat weet de fabrikant. Je kan het verhaal uitkeggen aan de winkelier. Het is, en dat is mijn persoonlijke mening semi-legaal oplichten van klanten.

met of zonder certificaat... in nederland is een fabrieksgarantie van 2 jaar verplicht. De garantie na deze 2 jaar moeten kunnen worden overlegd met een certificaat.

Nee, bedrijven moeten minstens 1 jaar (meestal 2) garantie geven! Je hebt hiervoor alleen de aankoopbon nodig! Loop er eens mee langs het "juridisch loket"

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100