Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Garantie op dieren?

Als je bij een dierenwinkel een dier koopt heeft het dier ook een soort van garantie als er iets aan mankeert ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Want ik heb 2 cavia's gekocht die nu 7 weken zijn en ik heb ze pas 6 dagen en er is nu al wat met hun ogen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

jazeker, volgens de wet is een dier een goed.
het eerste half jaar heb je sowieso garantie; dat wil zeggen dat je een nieuw dier kan krijgen.
er wordt vanuit gegaan dat het een ondeugdelijke koop was.
daarnaast heb je nog een half jaar garantie, maar dan moet je wel aan kunnen tonen dat de dierenwinkel een ondeugdelijk product heeft geleverd.

Toegevoegd na 1 uur:
nog even een nuancering vwb het eerste halfjaar; de verkoper kan ook aanbieden de dierenartskosten te betalen.
verder mag je zelf natuurlijk niet nalatig zijn, maar het is aan de verkoper dat te bewijzen.

Toegevoegd na 12 uur:
http://www.ikbengenaaid.com/aanschaf-en-gezondheidtips-f11/wat-zijn-mijn-rechten-als-koper-van-een-zieke-hond-t20.html
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat als de verkoper je naar een dierenarts stuurt en je geen nieuwe beestjes wil geven want het is nu bij allebei mijn cavia's en dat is wel heel toevallig dat ze precies hetzelfde hebben.
Rieneke1
12 jaar geleden
als de verkoper de dierenartskosten wil vergoeden, is dat ook prima.
als hij die dierenartskosten niet wil vergoeden, heb je recht op nieuwe diertjes.
Rieneke1
12 jaar geleden
haas, je hebt een half jaar garantie, tenzij de verkoper aan kan tonen dat je nalatig bent geweest in de verzorging.
vervolgens heb je nog een half jaar garantie, maar nu ligt de bewijslast omgekeerd, en moet jij aantonen dat het een verborgen gebrek was.
heb nu geen tijd, maar zal er later een link bij zoeken.
Rieneke1
12 jaar geleden
heb er een link bijgezet, waarin je kan lezen dat de garantietermijn minimaal een half jaar is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding