Wie moet bewijzen dat iets onder garantie valt of juist niet? Een leverancier of de gebruiker?

Als je vindt dat je garantie hebt, maar de leverancier en producent zeggen dat zij dat niet vinden. Wat is dan je recht. Moeten zij bewijzen dat het geen montage- of productiefout is? Of moet ik bewijzen dat het geen gebruikersfout is? Een leverancier kan op deze manier heel makkelijk een garantie claim afslaan door te roepen dat het een gebruikersfout is.

Weet jij het antwoord?

/2500

De eerste tijd, 6 maanden geloof ik, moet de leverancier dat doen. Daarna de gebruiker.

Gebruikersfout moet aannemelijk gemaakt worden, een montage- of productiefout is vaak wel direct duidelijk. Waterschade moet bijvoorbeeld aangetoont worden om onder de garantie uit te komen. Je recht halen is weer een andere zaak, is vaak lastig en gezien de kosten van herstel, niet de moeite waard... Bij geschillen kun je evt contact opnemen met de consumentenbond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100