Wie moet bewijzen dat iets onder garantie valt of juist niet? Een leverancier of de gebruiker?

Als je vindt dat je garantie hebt, maar de leverancier en producent zeggen dat zij dat niet vinden. Wat is dan je recht. Moeten zij bewijzen dat het geen montage- of productiefout is? Of moet ik bewijzen dat het geen gebruikersfout is? Een leverancier kan op deze manier heel makkelijk een garantie claim afslaan door te roepen dat het een gebruikersfout is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is moeilijk te zeggen omdat er ontzetten veel producten zijn met verschillende garanties. Een laptop heeft bijvoorbeeld wettelijk 2 jaar garantie, een waterkoker 1 jaar en een auto soms 3 jaar. Fabrikanten bouwen vaak indicators in producten om te controleren of de consument niet zelf heeft gesleuteld aan het product. Is dit niet het geval dan heb je altijd recht op garantie, mits je een geldig aankoopbewijs hebt en je binnen de garantie periode zit. Dit kan ook in de vorm van een bankafschrift. Om terug te komen op je vraag , als de fabrikant of leverancier je niet zomaar garantie geeft en je hebt er wel recht op ben je als consument degene die het moet bewijzen. Mocht dit in je eentje niet lukken kan je hier zelfs het juridisch loket voor inschakelen

Antwoorden (2)

De eerste tijd, 6 maanden geloof ik, moet de leverancier dat doen. Daarna de gebruiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruikersfout moet aannemelijk gemaakt worden, een montage- of productiefout is vaak wel direct duidelijk. Waterschade moet bijvoorbeeld aangetoont worden om onder de garantie uit te komen. Je recht halen is weer een andere zaak, is vaak lastig en gezien de kosten van herstel, niet de moeite waard...

Bij geschillen kun je evt contact opnemen met de consumentenbond.