Telt een ingescande kassabon als garantiebewijs?

Ik bewaar mijn kassabonnen in een brandveilige kluis, maar ik wil ze liever inscannen en weggooien, want ze vervagen nar zoveel tijd (zeker de thermische).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Dit verschilt bij iedere winkel. Onderaan de bon staat waar de bon voor dient. Vaak staat er op: 'Artikel alleen te ruilen als de ORIGINELE kassabon wordt getoond.' Dit houdt dus in, geen kopie.

Ook kan een bon als garantiebewijs dienen, maar dat staat óf op de bon, óf ze zeggen het er in de winkel bij (bv. de Mediamarkt). Bij veel winkels nieten ze een aparte factuur aan de bon, welke dient als garantiebewijs.

Een kopie of scan maken is natuurlijk nooit verkeerd, maar als op de bon staat dat de originele bon nodig is als garantie bewijs, is een scan of kopie niet goed.

Wel kun je de originele bon aan de kopie nieten, zodat je het nog enigszins aan kunt tonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

volgens mij niet maar als je garantie hebt van bijv. 1 jaar dan kun je ze na 1 jaar weggooien en kassabonnen van de supermarkt kun je inprincipe ook gewoon weg gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een kassabon toon je aan dat je het artikel binnen een bepaalde periode en/of bij een bepaalde winkel hebt gekocht.

Met een scan of kopie zou je technisch gezien m.n. de datum kunnen vervalsen. Toch denk ik - maar weet het niet zeker - dat je met een kopie redelijkerwijze voldoet aan de voorwaarden om voor garantie in aanmerking te komen.

Sterker nog: bepaalde typen kassabonnen vervagen na een tijdje compleet, vooral onder invloed van zonlicht. Het is zeer raadzaam daarvan een kopie te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een kassabon is geen garantiebewijs. Ook de kopie niet.
Het is m.i. wel een bewijs van aankoop. Als je scant bevorder je de houdbaarheid van de kassabon want sommige drukprocessen laten de kassabon verbleken. Dan heb je niets meer. Dat is een tekortkoming in het afgegeven betalingbewijs dus alleen maar goed dat je de vervanging tegengaat.
Uiteindelijk bepalen de overeengekomen verkoopvoorwaarden en zo nodig de rechter of deze praktische aanpak hout snijdt. Een consumentenbond of een rechtsbijstandverlener /juridisch loket kan goed uitsluitsel geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier een duidelijk uitleg.
En kopie geldt wel degelijk als garantiebewijs..oa als het orginele onleesbaar is geworden.
vandaar zijn er al vele winkels die ZELFS adviseren om een kopie te maken

http://www.dezaak.nl/renderer.do/menuId/2170/sf/2170/returnPage/2170/itemId/457286/realItemId/457286/pageId/381/instanceId/2176/clearState/true/

Toegevoegd na 51 seconden:
verkeerde link,ff kijken als ik juiste kan vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inscannen lijkt mij een goeie optie. Zelf kreeg ik al een keer te horen dat ik maar een copy van de kassabon moest maken omdat de kassabon snel vervaagd.
Dat er geknoeid kan worden met de datum is natuurlijk zo. Alleen worden de kassabonnen bij de winkelier ook bewaard en dus kunnen ze het bij twijfel altijd achterhalen.
Het belangrijkste op de bon is het nummer, de datum en het artikel. Dat nummer kunnen ze dus altijd opzoeken en nakijken. Fraude lijkt mij niet handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een kopie en bewaar origineel. Veel kassabonnen zijn gedrukt op thermisch papier en zullen vervagen. op deze manier heb je geen gezeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. De winkelier kan aan de hand van de gegevens op jouw print-out in zijn eigen systeem nakijken of het klopt.
13 jaar geleden
Juridisch heb je uitsluitend een aankoopbewijs nodig. Een ingescande bon is juridisch gezien voldoende evt met rekeningafschrift.