Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het kortingspercentage?

Bij de Plus was gebak in de aanbieding. Normaal € 15. Nu € 10.
Vanwege de houdbaarheidsdatum van de taart werd er korting gegeven. Plus plakt er dan een grote sticker op met in dit geval 50% korting. Zij kijken naar de normale prijs. Volgens mij klopt dat niet; ik krijg 25% korting. Want als ik een taart koop die nog een paar dagen houdbaar is, betaal ik € 10. En dus heb ik "maar" € 2,50 korting en geen € 7,50. Misleid Plus hiermee klanten?

erotisi
5 maanden geleden
Meestal wordt stapeling van kortingen uitgesloten in voorwaarden. Dus ik denk dat prijs klopt
Thecis
5 maanden geleden
Ik zou het zeker bespreekbaar maken, zeker als e r groot 10 euro staat en dan een sticker 50% korting.
Antoni
5 maanden geleden
Wie een taart kan kopen voor € 10 die eerst € 15 kostte, heeft een korting van 33% ontvangen. 33% van € 15 is € 5 en met dat bedrag is het bedrag van € 15 verminderd.
Ikhebgeenidee
5 maanden geleden
@erotisi: dat het stapelen van korting wordt uitgesloten is prima. Maar dan zou ik verwachten dat er een sticker wordt geplakt met 25% korting. En niet met 50% korting op basis van de originele prijs. @Thecis: ik heb geprobeerd het bespreekbaar te maken. Men verschuilt zich achter 'zo werkt het systeem'. Heb het zelfs al gehad dat een artikel in de aanbieding was voor de helft van het geld. De kortingssticker gaf toen 35% van oorspronkelijke prijs aan en was daarmee duurder dan een houdbaar product. Als je daar naar vraagt, kijken ze heel vreemd. Zo werkt het systeem. Dat niemand het product dan gaat kopen, lijken ze niet te begrijpen. @Antoni: ik begrijp je reactie niet. De winkel plakt er een sticker op met 50% korting. Dan is mijn aanname dat dat geldt op de dan actuele (aanbiedings)prijs.
Thecis
5 maanden geleden
Dan moet je vragen of er iemand van het management kan meekijken. De meeste mensen die zich verschuilen achter "zo werkt het systeem" kunnen of mogen niet verder gaan (binnen het systeem etc). Zij kunnen je dus niet helpen. Dan moet je op zoek naar iemand die dat wel kan.
Antoni
5 maanden geleden
@Ikhebgeenidee, blijkbaar begrijp ik de hele uitleg niet. Ik zal hem nog een keer lezen.
ronron1212
5 maanden geleden
de korting gaat van de originele prijs af 15 euro nu nog maar 7.50 dus het klopt
Antoni
5 maanden geleden
@Ikhebgeenidee, ik begrijp intussen de uitleg. Dat jij uiteindelijk € 7,50 hebt betaald, wordt pas heel laat vermeld. Daarom vond ik de uitleg niet duidelijk. Je verwachtte een korting van 50% op € 10, dus een prijs van € 5, maar kreeg een korting van 50% op € 15, dus een prijs van € 7,50. Ja, je vraag is nu duidelijk voor mij.
Amadea
5 maanden geleden
De datum is leidend. Als het betreffende gebak in de winkel verkrijgbaar kwam op een dag dat de aanbieding nog niet geldig was, dan krijg je de halve prijs van het normale product. Maar heeft het een datum die binnen de kortingsperiode valt, dan krijg je het bij de Plus wel degelijk voor de helft van de reclameprijs! Dit heb ik al vaker meegemaakt, dus het is echt zo.
ronron1212
5 maanden geleden
Ja dat kan maar dat is niet altijd het geval
AnnBoo8146
5 maanden geleden
Ik weet niet of ik dit misleiding zou noemen. Echter, het is niet duidelijk hoe de kortingen worden berekend. Voor de Plus kan ik niet terugvinden hoe zij met deze "gestapelde" kortingen omgaan. Voor de concurrent AH kan ik er wel iets over vinden. Maar dan gaat het om procentuele kortingen. Dan zou in dit voorbeeld eerst de 50% korting gegeven worden en daarna de 33% procent (verlaging van 15 naar 10 euro), waarmee de totaalprijs op 5 euro zou zijn gekomen. Ik zou met je vraag de de servicebalie van de Plus gaan.
Ikhebgeenidee
5 maanden geleden
@Amadea: ik heb een heel enkele keer ook de korting over de actieprijs gekregen. Maar bijna altijd na een lange discussie. Ik heb gevraagd om iemand hoger in rang dan de medewerker. Er kwam wel iemand, maar die verdedigde haar collega. Contact gehad met de landelijke klantenservice. Zij verschuilen zich in mijn ogen ook. Het is aan de ondernemer om te bepalen of hij korting op korting geeft. De systemen doen dat niet standaard. En dat ze er vaker klachten over krijgen.
Inekez1
5 maanden geleden
@AnnBoo, de volgorde van kortingspercentages maakt niks uit. "Dan zou in dit voorbeeld eerst de 50% korting gegeven worden en daarna de 33% procent (verlaging van 15 naar 10 euro), waarmee de totaalprijs op 5 euro zou zijn gekomen." 15 euro > 50% korting > 7,50 euro > 33% korting > 5 euro
15 euro > 33% korting > 10 euro > 50% korting > 5 euro

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

De taart kost 15 euro. In eerste instantie werd 33% korting geboden en koste de taart nog maar 10 euro.
In 2e instantie werd 50% korting (over die 15 euro) geboden en mocht je de taart meenemen voor 7,50 euro.
Dus, ja het bedrag klopt.
Is het een marketing truuk ? Ja, dat ook. Maar dat neemt niet weg dat het een steekhoudend verhaal blijft.
(Lees meer...)
Ikhebgeenidee
5 maanden geleden
Ik begrijp je antwoord niet (goed). Dat er eerst sprake was van 33% korting lijkt me niet relevant. De taart was die week in de aanbieding en kostte €10. Vervolgens wordt er vanwege de houdbaarheidsdatum een sticker opgeplakt met 50% korting. Ik blijf het logisch(er) vinden dat die korting dan van de actieprijs afgaat. Dat is immers de prijs die ik anders bij de kassa zou hebben betaald. Niet die € 15.
Amadea geeft aan dat er Plus-winkels zijn waar dit wel wordt toegepast. En AnnBoo8146 geeft aan dat AH dat kennelijk altijd doet.
Vind het erg verwarrend.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 maanden geleden
Het is marketing. "50% korting" klinkt beter dan "25% korting".
Door uit te gaan van de originele prijs van 15 Euro is die sticker van 50% gerechtvaardigd. Niks moeilijks aan. Als jij die eerste korting van 5 euro, of 33% nooit gezien had, dan had jij die 50% sticker ook helemaal prima gevonden. Het is die tussenstap die je in verwarring heeft gebracht. Maar bedenk zelf eens wat jij zou doen ?:
Je bakt 10 taarten en wil die verkopen voor 15 Euro per stuk. De eerste taart vliegt weg, maar nummer 2, 3 en 4 gaan al moeizaam.
Je ziet aankomen dat je taarten te duur zijn. De oplossing: korting ! En wel 33%; de taarten staan nu te koop voor 10 Euro.
Dat gaat al beter: nummer 5 t/m 9 zijn verkocht. De 10e... die begint tegen de datum aan te lopen. Die moet wel op tijd de deur uit. Je wil nog wat extra korting geven. De taart kostte eigenlijk 15 Euro, maar die ga je nu proberen te verkopen voor 7,50 Euro. Welke stikker plak je op de taart ? 50% korting, of 25% korting ? PS.
Dat sommige winkels, om van het gezeur af te zijn... herstel... om ook bij lastige klanten een goede naam te houden wordt een afweging gemaakt: een paar centen minder verdienen en een tevreden kant houden vs. een boze klant die voortaan naar de concurrent gaat. Dan geven ze de klagende klant maar gelijk en wordt korting op korting gestapeld. Dus ja, wat Amadea vertelt komt voor, maar is niet de standaard.
Ikhebgeenidee
5 maanden geleden
Maar wat is dan de marketing gedachten in de situatie dat Plus artikelen in de aanbieding heeft met 50% korting en er een kortingssticker vanwege de houdbaarheidsdatum op plakt met 35% korting ten opzichte van de normale prijs? Daarmee is het product duurder dan de aanbieding. Niemand koopt dan toch dat product? Het is duurder en minder lang houdbaar.
5 maanden geleden
Ik ga over geen enkele marketingstrategie van welke supermarkt dan ook.
Dus waarom de ene supermarkt kiest om uit te gaan van het originele bedrag (15 euro) en de ander van het afgeprijsde bedrag (10 euro) dat zul je aan hen moeten vragen. Voor beide scenario's is wat te zeggen. En beide scenario's zijn steekhoudend uit te leggen.
Je kunt dus beide scenario's tegen komen. De ondernemer is vrij in de keuze welke hij volgt.
Ikhebgeenidee
5 maanden geleden
Dat is geen reactie/antwoord op mijn vorige reactie.
Plus had laatst salade in de aanbieding: voor de helft van de normale prijs. Vanwege de houdbaarheidsdatum geven ze 35% korting op de NORMALE prijs. Daarmee is het duurder dan een langer houdbaar product. Plus zegt dat het systeem zo werkt. Als ik dan zeg dat niemand een product koopt wat en duurder is en minder lang houdbaar, lijken ze dat niet te begrijpen. Telkens weer "zo is het systeem".
Inekez1
5 maanden geleden
"Als ik dan zeg dat niemand een product koopt wat en duurder is en minder lang houdbaar..." De praktijk is dat veel mensen alleen naar een sticker of actie-etiket kijken en niet naar de prijs. Als jij het product laat staan omdat je geen korting op korting krijgt, is er meestal binnen een uur wel iemand anders die het alsnog koopt. Aldi heeft een tijdlang XXL verpakking pindakaas gehad. Precies dezelfde pindakaas als in kleine potjes. Omdat het een grote verpakking is, denkt men dat het goedkoper zal zijn. Prijs per kilo pindakaas was bij de kleine potjes gewoon lager.
5 maanden geleden
@Inekez1
Dank voor je aanvulling. Ik ben het geheel met je eens.
LeonardN
5 maanden geleden
"Vind het erg verwarrend." Je moet niet kijken naar wat de een doet of wat de ander doet, maar of het juridisch door de beugel kan. Plus mag doen wat ze willen zolang het binnen de wet valt. Het is een winkel, die wil winst maken. Ze zullen dat doen op de meest slinkse wijze die er is. Jij wordt in enige mate beschermd door wetgeving. Hele discussie wat jij logischer vindt of dat wat de Plus doet (ik snap niet veel van je voorbeelden) zijn onzinnig. "Als ik dan zeg dat niemand een product koopt wat en duurder is en minder lang houdbaar, lijken ze dat niet te begrijpen." Leg dat eens dieper uit, want ik snap niet wat je bedoelt. Niet iedereen kijkt naar prijs of houdbaarheid. Of gaat het om EXACT hetzelfde product met een andere prijs?!
Ikhebgeenidee
5 maanden geleden
@LeonardN:
"Leg dat eens dieper uit":
De lunchsalade is in de aanbieding. Kost normaal € 5. Nu € 2,50. Maar omdat de houdbaarheidsdatum is bereikt, plakt de Plus er een kortingssticker op: 35% korting. Met als nieuwe prijs: € 5 - 35% = € 3,25.
Daarmee is het product € 3,25 - € 2,50 = € 0,75 duurder dan dezelfde lunchsalade met hetzelfde gewicht die ook nog eens langer houdbaar is. En dat vind ik raar.
Uit de reacties/antwoorden blijkt dat het de Plus (en andere supermarkten) kennelijk vrij staat om zo om te gaan met het afprijzen van producten.
Wat de verkoper doet is rekenkundig correct en mag ook volgens de wet. Het is in die zin progressieve prijsvermindering en daarbij mag je refereren naar de oude prijs. (ik neem even aan dat er tussentijds geen prijsverhoging is geweest).

https://www.inretail.nl/kennisbank/consument/nieuwe-wetgeving/regels-aanduiding-referentieprijs/#uitzonderingen

Progressieve prijsvermindering
Het is toegestaan om als van-prijs de prijs te vermelden die gold voorafgaand aan de aankondiging van de eerste prijsvermindering (de oorspronkelijke prijs), als sprake is van een onafgebroken opeenvolging van prijsverminderingen. Let op: je mag dus niet tussentijds de prijs weer verhogen en aangeven dat er sprake is van een korting.

Maar je mag ook de regel pakken:
"Bederfelijke waar mag vergeleken worden met de prijs die gold direct voor de prijsvermindering."

Het is in die zin dus niet enkel "het systeem van de Plus", maar de wet ( en ik gok zelfs Europese wetgeving), die dit toestaat.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
Ikhebgeenidee
5 maanden geleden
"Bederfelijke waar mag vergeleken worden met de prijs die gold direct voor de prijsvermindering."
En dat is dan, in mijn ogen, de prijs van de aanbieding: € 10.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing