Waarom werken sommige winkels met beperkte toegang?

Om iets te kunnen kopen bij bijvoorbeeld de Sligro of de Makro, heb je een pasje nodig. Er gelden voorwaarden om zo'n pasje te mogen bezitten.

Feitelijk betekent dat, dat deze winkels de toegang, en dus hun klantenbestand, beperken.

Waarom doen die winkels dat? Je zou toch denken dat omzet en winst zouden stijgen als ze iedereen zouden toelaten?

10 maanden geleden
in: Winkels
1.6K
Inekez1
10 maanden geleden
"Je zou toch denken dat omzet en winst zouden stijgen als ze iedereen zouden toelaten? " Met meer klanten stijgt wel de omzet, maar daarmee niet altijd ook de winst. Voor meer klanten - zeker als dat ook veel mensen zijn die maar weinig kopen - heb je ook extra personeel nodig, extra parkeerruimte, extra winkelwagens, extra kassa's etc. Bovendien: een groot deel van de huidige klanten gaat juist naar zo'n winkel omdat de 'gewone' klanten daar niet in de weg lopen. Als het klantenbestand van de Makro zou worden uitgebreid met 'gewone' mensen, die er met de hele familie een dagje uit van maken, raak je ook weer klanten kwijt. Juist door een beperkte klantenkring te kiezen (de ondernemers) haal je als winkel juist ook extra klanten binnen.

Antwoorden (2)

Sligro en Makro zijn groothandelsondernemingen. Zij mogen geen detailhandel bedrijven, d.w.z. alleen verkopen aan bedrijven en niet aan particulieren.
10 maanden geleden
tinus1969
10 maanden geleden
En omdat ze geen detailhandel zijn, zijn ze aan andere regels gebonden, bv mbt bestemmingsplan. Ze zitten dus vaak op industrieterreinen waar detailhandel niet is toegestaan.
LeonardN
10 maanden geleden
"Zij mogen geen detailhandel bedrijven,"
Welke wet of bepaling stelt dat?
Cryofiel
10 maanden geleden
Ah, ok, helder. Maar... er zijn heel veel meer eenpitter-bedrijfjes dan grotere bedrijven. Door "alleen aan bedrijven" te verkopen, neem je dus al die eenpitters op in je klantenkring. Dat is toch in tegenspraak met de bedoeling van een groothandelsonderneming?
tinus1969
10 maanden geleden
@Cryofiel, zie het antwoord van @SimonV.
Thecis
10 maanden geleden
@LeonardN
Er is geen algemeen verbod voor groothandels om aan particulieren te leveren.
Er zijn in hoofdlijnen twee redenen waarom groothandels dat niet doen of met pasjes werken (zoals Makro).
-De groothandel heeft er zelf geen zin in, bv vanwege de afwijkende regels voor consumentenkoop of (meestal) vanwege de te kleine omzet.
-De groothandel staat op een industrieterrein waar het bestemmingsplan retail/detailhandel niet toestaat. Een pasjessysteem controleert (iig formeel) zonodig dat er geen sprake is van retail maar alleen business to business.
Geleend van het antwoord op een vraag van 3 jaar geleden ;-) @Tinus1969, dank
https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/672760/groothandel-particulier-verkopen/
LeonardN
10 maanden geleden
@Cryofiel "Dat is toch in tegenspraak met de bedoeling van een groothandelsonderneming?"
Nee (althans ik zie niet wat je bedoelt). Naast dat dit antwoord zover ik weet niet klopt (jc54 heeft nog geen bewijs van zijn stelling geleverd). https://partijgroothandel.nl/wat-doet-groothandel#
"
De definitie:
handel waarbij grote partijen goederen die zijn aangekocht bij producenten en importeurs in kleinere hoeveelheden en aantallen worden verdeeld en doorverkocht aan kleinhandelaren en grootverbruikers.
"
Eenmansbedrijven zijn een goed voorbeeld van kleinhandelaren lijkt me.
Maar kan je je argument anders verwoorden. Met wat volgens jou "de bedoeling" is van een groothandel. @Thecis
"Er is geen algemeen verbod voor groothandels om aan particulieren te leveren."
Dat lijkt me ook, en als dat zo is, dan is het antwoord fout.
Hoogstens zou je kunnen stellen:
"Zij mogen geen detailhandel bedrijven OP DE LOCATIES WAAR ZE ZITTEN, d.w.z. alleen verkopen aan bedrijven en niet aan particulieren."
Thecis
10 maanden geleden
@LeonardN
Nee, het is wat genuanceerder. Als je je bedrijf inschrijft bij de KvK krijg je een SBI code waarin je bedrijfsactiviteiten staan omschreven. Als dit puur een groothandel is, mag je niet aan particulieren leveren.
Als je extra bedrijfsactiviteiten wilt hebben, zoals het leveren aan particulieren, dien je dat ook te registreren dmv een andere sbi code.
Een groothandel mág dus niet Leveren aan particulieren tenzij zij dus eigenlijk daarbij óók een normale winkel zijn.
Of je die 2e sbi code mag hebben, hangt mede af of het in het bestemmingsplan opgenomen is (te veel bureaucratie af en toe...). In eerste instantie is het dus aan de groothandel of zij ook een soort van vergunning hebben (dmv de SBI code) voor de verkoop aan particulieren.
LeonardN
10 maanden geleden
Kijk dat is de informatie die ik zocht, dank!
Het betreft hier groothandelswinkels.

Met dank aan Tinus1969:
Er is geen algemeen verbod voor groothandels om aan particulieren te leveren.
Er zijn in hoofdlijnen twee redenen waarom groothandels dat niet doen of met pasjes werken (zoals Makro).
-De groothandel heeft er zelf geen zin in, bijvoorbeeld vanwege de afwijkende regels voor consumentenkoop of (meestal) vanwege de te kleine omzet.
-De groothandel staat op een industrieterrein waar het bestemmingsplan retail/detailhandel niet toestaat. Een pasjessysteem controleert (in ieder geval formeel) zonodig dat er geen sprake is van retail maar alleen business to business.
10 maanden geleden