Waarom gaan veel winkels in de binnenstad op maandag pas om 12.00u of 13.00u open?

Terwijl de meeste mensen gewoon vroeg in de ochtend beginnen met werken.

3 jaar geleden
in: Winkels
5.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Omdat ze ook in het weekend open waren?
LeonardN
3 jaar geleden
Het zal drieledig zijn.
1. De oude winkeltijdenwet die stelde dat van de 56 uur je er 4 dicht moest zijn.
2. De verminderde winkeldrukte op maandagochtend (iedereen heeft waarschijnlijk al op koopavond/vrijdag//zaterdag gewinkeld), dus vandaar dat toen veel winkelverenigingen die tijd hebben genomen, icm met punt 3.
3. Het geeft meer een weekend-idee voor de kleine ondernemer, die het dan 1 of 2 avonden het laat kan maken/ 2 ochtenden uit kan slapen. (althans als er geen koopzondag is, dan heeft deze maar 1 uitslaapdag). Ondanks dat de oude winkelwet niet meer geldt zullen door punt 2 en 3 deze tijden toch vaak nog aangehouden worden.

Antwoorden (2)

Op maandagmorgen wordt niet gebruikt voor uitslapen maar de administratie bijgehouden. Ook wel naar de groothandel gereden en andere zaken die de rest van de week niet kunnen omdat je dus in de winkel aanwezig moet zijn.
Bovendien was de maandagmorgen altijd rustig qua klanten dus een paar uur later open, dit was eerder 10 à 11 uur, was niet ze erg op maandag.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
"die de rest van de week niet kunnen omdat je dus in de winkel aanwezig moet zijn." Dat is een non-argument. Je kan ook besluiten op dinsdagmiddag de winkel dicht te doen en dan naar de groothandel rijden en je administratie te doen.
Dan moet je wel op maandagochtend aanwezig zijn omdat DAN je winkel open is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LEES het nog maar eens, het staat er namelijk wel.
**Bovendien was de maandagmorgen ...altijd rustig qua klanten... dus een paar uur later open, dit was eerder 10 à 11 uur, was niet ze erg op maandag.** Bah negatieve duimen.. wat een onzin, verdedig je duim ipv naamloos te onderwaarderen. Waarom -/-2?
ronron1212
3 jaar geleden
@jodokus52 de administratie wordt niet alleen op maandagmorgen gedaan daar red je het niet mee daarnaast moeten er ook bestellingen worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb dit uit de eerste hand @ronron1212, winkelier kleine winkel.
Maandagmorgen werd gebruikt voor administratie en inderdaad ook bestellingen. Bestellingen werden trouwens ook wel eens tussendoor gedaan bij grote haast.
LeonardN
3 jaar geleden
Ja dat lees ik ook, maar je draait oorzaak en gevolg om.
Wat je denk ik bedoelt is. Er was vrije tijd nodig voor (kleine) winkeliers om administratie te doen en om naar de groothandel te rijden. Aangezien de maandagochtend het rustigst was werd veelal voor die tijd gekozen. Vandaar dat men voor die tijd koos. Maar, dat was nooit zo geworden als het nu is als er niet de winkelsluitingswet was van 1976 in mijn ogen. Immers grotere ondernemers hadden dan nooit meegegaan met dat idee. Die lieten zich wel bevoorraden en lieten hun administratie doen. Juist de winkeltijdenwet van toen heeft er in mijn ogen voor gezorgd dat het een bijna-standaard is dat er een tijd winkels niet open zijn. Dat specifiek voor de maandagochtend is gekozen heeft te maken met winkelgewoontes van de mens. Is in mijn ogen bijna de hoofdoorzaak waarom dan voor dat moment gekozen is (en niet een bovendien). "Maandagmorgen "
Ja maar was dat ook niet OMDAT men toch dicht was?
Of is de wet van 1976 daarvan?
LeonardN
3 jaar geleden
Had geen plaats meer "Maandagmorgen "
Ja maar was dat ook niet OMDAT men toch dicht was?
Of is de wet van 1976 het gevolg van de vraag van vooral kleinere winkeliers om verplicht 4 uur dicht te gaan?
ronron1212
3 jaar geleden
@jodokus52 ja natuurlijk maar dat is niet genoeg ze doen het echt wel vaker. Dus niet alleen op maandagmorgen.
tinus1969
3 jaar geleden
@LeonardN
"Of is de wet van 1976 het gevolg van de vraag van vooral kleinere winkeliers om verplicht 4 uur dicht te gaan?"
Vziw was de lobby van kleine winkeliers (e/of de wens om kleine winkeliers te beschermen) inderdaad één van de redenen om winkeltijden te beperken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ Misschien is het antwoord van jodokus52 iets kort door de bocht, maar in de kern klopt het wel. Dicht blijven op maandagmorgen was vroeger het minst schadelijke, traditiegetrouw was er op maandagmorgen geen omzet. Banken en/of beurzen waren op maandagmorgen geopend. Vertegenwoordigers kwamen op maandagmorgen.Door de aansluiting met de sluiting van zaterdagmiddag met de maandagmorgen was er ook een volledig opeenvolgend aantal uren weekend.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus.
Vroeger voor de grote ketens kwamen, leefde de kleine zelfstandige zo.
Momenteel vervagen de winkeltijden.
Je zou gek zijn om als enige je zaak wel open te gooien op maandagochtend en als enige wel dicht te doen op bijvoorbeeld woensdagmiddag.
Nu houdt de zelfstandige zijn hoofd al nauwelijks boven water.
En 24/7 in de zaak staan, lijkt me niet heel gezond.
LeonardN
3 jaar geleden
@Simonsdochter Wanneer is vroeger dan? Ik kan me bijzonder slecht voorstellen dat winkeliers zonder nationale wetgeving bijna landelijk dezelfde uren aanhielden om dicht te gaan. Het kan bijna niet anders dan dat de wetgeving uit 1951(halve dag sluiting verplicht) en 1976(4 uur verplicht dicht) niet voor een groot deel voor de huidige situatie hebben gezorgd. Ondanks dat deze wetten niet meer gelden. 13:00 is exact 4 uur na 9:00, moet ik dat dan zien als toeval? De HEMA/AH bestonden al voor 1930. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat ALS er al zelfstandige winkeliers waren die toentertijd de maandochtend niet open waren, de HEMA dat idee zou volgens als zij niet door wetgeving gedwongen werden. Dat men vandaag de dag ondanks ontbrekende wetgeving niet op maandagochtend opent heeft nu meer te maken met de naweeën van die wetgeving in mijn optiek. @tinus
Dat die wetgeving ('30/'51/'74) gekomen is uit oogpunt van de kleine ondernemer klopt idd zover ik na kan gaan. shorturl.at/kvzEQ
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Natuurlijk komt gedrag door nationale wetten, gemeentelijke besluiten, gedrag, concurrentie etc etc.
Meedoen met de massa is hierdoor duidelijk voor de consument, personeel, zelfstandige, gezin....
Een wet die invloed heeft gehad, maar nooit de enige reden is op retail, is idd
gekomen in 51 tijdens het tweede kabinet-Drees.
Maar nogmaals, aanleiding, oorzaak en gevolg wordt nooit bepaald door slechts één wet in een bepaald jaar.
De gewoonte van de zelfstandige zoals omschreven door Jodokus is zeer herkenbaar.
LeonardN
3 jaar geleden
Kan jij dan de oorzaak-gevolg volgorde uitleggen? Ik kan niet verklaren hoe de situatie vandaag de dag is zonder die wet in ogenschouw te nemen. Volgens mij is het zo:
Pre-1951: Kleine winkeliers werken lange dagen, en voelen de druk van grote ketens. Winkels zijn in de regel op maandagochtend open immers waarom niet? (als dit onwaar zie ik graag een bron). Politiek gezien begrijpt men die ongelijkheid tussen kleine zelfst. en grote ketens.
>
1951: Halve dagdeel moet er gesloten worden, een aanzienlijk deel van de winkels zal maandagochtend kiezen.
>gevolg: Kleine ondernemers gaan deze tijd gebruiken om de zaken te regelen die zij anders in de winkel staan.
1974: 4 uur-regel maakt het zo dat dit zo'n beetje op 13:00 valt.
1996: Regels worden losgelaten, winkels blijven vast houden. Oorzaak is dus wetgeving. Die wetgeving heeft het mogelijk gemaakt dat wat Jodokus beschrijft plaats kan vinden.
Of wel jodokus52 draait in mijn ogen oorzaak en gevolg om.
Hoop dat min zo duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Jij maakt jouw min zo duidelijk.
Dat kan en mag hier.
Iedereen op GV mag een onderbouwde uiteenzetting maken. Ik denk dat je op dit fenomeen ook andere uiteenzettingen kunt maken. Wellicht verschilt deze ook nav jaartal, gebied, soort winkel, persoon.
Indien dit een huiswerkvraag was, zou ik jouw onderbouwing zeer waarderen. Maar ook andere onderbouwingen kunnen waar zijn.
Ofwel sommige vragen kunnen meerdere antwoorden aan. Dat is zo, maar maakt het voor anderen lastig.
Zelf houd ik van creatief denken en meerdere oplossingen.
Nogmaals, jouw onderbouwing weerlegt de min. Prima.
Dat veel winkels, ook in de binnenstad, op maandag pas om 12.00 of 13.00uur openen is een algemeen aanvaarde traditie die reeds stamt uit de tijd dat de eerste winkelwet in 1930 ontstond. De huidige Winkeltijdenwet1996 heeft voor veel winkeliers in deze traditie geen verandering gebracht
Op de Maandag zijn traditioneel vanaf de ingang van de Winkeltijdenwet1930 veel winkels de hele dag of een deel daarvan dicht. De maandagmorgen hadden de winkeliers tijd nodig om zaken te regelen waar ze anders geen tijd voor hadden. Meer dan de helft van de winkels bestond en bestaat nog steeds bij het aannemen van de diverse sluitingswetten altijd uit man, vrouw en meewerkende familieleden. De tijd wordt gebruikt voor het grootscheeps aanvullen van de voorraad en schoonmaak. Ze maken afspraken met vertegenwoordigers, gaan naar de groothandel of de bank.
Grotere bedrijven hebben meer personeel om andere openingstijden te handhaven. Na het weekeinde zijn de keukenkastjes leeg”, zegt René Roorda van het CBL, de koepelorganisatie van supermarkten. „Ouders brengen maandagmorgen eerst de kinderen naar school, daarna gaan ze naar de supermarkt.
De detailhandel zal de supermarkten niet snel volgen. Winkeliers zullen altijd een dagdeel nodig hebben om hun zaken buitenshuis te moeten regelen. Ze kunnen natuurlijk personeel aannemen om voor hen in de winkel te gaan staan, maar blijkbaar loont dat niet. Als het goed voor de handel was geweest, was het al gebeurd.
Misschien dat bij het aanvaarden van de op 9 juli 2020 nieuw voorgestelde wetswijziging van de krachtens de Winkeltijdenwet vastgestelde openingstijden deze traditie door de winkeliers wordt losgelaten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Ooit (Winkelsluitingswet 1951) waren er vier dagdelen waaruit winkeliers er één konden kiezen om gesloten te zijn: maandagochtend, maandagmiddag, dinsdagmiddag, woensdagmiddag. Met name de maandagochtend en de woensdagmiddag stonden bekend om de vele winkelsluitingen, resp. vanwege het verlengde weekend en vanwege de vrije woensdagmiddag op school. Er waren winkels die om die schoolreden de gehele woensdag gesloten waren..
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus.
Er moet inderdaad onderscheid gemaakt worden tussen de kleine zelfstandige en de grote keten met veel personeel.
De strikte vrije maandagochtend zie je ook vervagen. De super, drogist gooit ook de winkel open.
Als kleine zelfstandige pas je je ook aan. Loop je straks nog meer inkomsten mis, als je afwijkt van de rest. En, 24/7 werken houd je ook niet vol.
LeonardN
3 jaar geleden
"Dat veel winkels, ook in de binnenstad, op maandag pas om 12.00 of 13.00uur openen is een algemeen aanvaarde traditie die reeds stamt uit de tijd dat de eerste winkelwet in 1930 ontstond." Komt dat uit een bron of kan je dat middels een bron aantonen?